Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Ei myytävänä! Tapahtumapäivä torstaina 8.9.2016 Helsingissä

Vammaisfoorumi ry ja KVANK

Ei myytävänä! Tapahtumapäivä torstaina 8.9.2016 Helsingissä

Kutsu.
Julkaistu: 31.08.2016 klo 08:15
Julkaisija: Vammaisfoorumi ry ja KVANK

Ei myytävänä!
Tapahtumapäivä torstaina 8.9.2016 Helsingissä

klo 12.30–14 Lounastilaisuus toimittajille
Ravintola Loiste, Asema-Aukio 2

klo 14–16 Ei myytävänä! -tapahtuma Kansalaistorilla
Kansalaistorin puisto

Vastustamme elämänmittaisten palveluiden kilpailuttamista

Suomi ratifioi kesäkuussa 2016 vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan YK:n yleissopimuksen, joka korostaa vammaisten ihmisten yhdenvertaisuutta ja osallisuutta kaikessa päätöksenteossa. Sopimuksen mukaan vammaisella ihmisellä on oikeus valita asuinpaikkansa eikä häntä saa velvoittaa käyttämään tiettyä asumisjärjestelyä. Miten on mahdollista, että nämä perusoikeudet eivät toteudu tämän päivän Suomessa?

Me vammaisjärjestöt vastustamme sitä, että vammaisten henkilöiden koko elämän mittaisia, välttämättömiä palveluja järjestetään hankintalain mukaisesti palvelujen kilpailutuksen kautta. Kilpailutus on vastoin ihmisoikeuksia ja tulee pitkällä tähtäimellä sekä inhimillisesti että kansantaloudellisesti erittäin kalliiksi. Nämä elämälle välttämättömät palvelut tulisi rajata hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle. Monissa Euroopan Unionin maissa näin on tehty.

Vammaisten ihmisten ja heidän läheistensä ääni on saatava viimein kuuluviin! Kutsummekin teidät median edustajina mukaan tapahtumapäiväämme:

Lounastilaisuus median edustajille klo 12.30-14 / Ravintola Loiste

Lounastilaisuudessa kerromme, miksi hankintalain soveltaminen vammaisten henkilöiden palveluihin on koko yhteiskuntaamme koskettava ihmisoikeuskysymys. Kerromme myös, miksi henkilökohtainen budjetointi on mielestämme hyvä vaihtoehto kilpailuttamiselle.

Tilaisuudessa omista kokemuksistaan kertovat vanhemmat, Tuija Laine, Pia Matihaldi ja Harri Nieminen, joiden vammaiset lapset ovat joutuneet kokemaan hankintalain mukaisen kilpailutuksen nurjat puolet.

Haastattelupyynnöt, ilmoittautumiset ja erityisruokavaliot viimeistään 2.9.2016:
elina.leinonen@kvps.fi

Ei myytävänä! -tapahtuma klo 14-16 / Kansalaistori

Tiukkaa asiaa ja musiikkiesityksiä! Tapahtuma kokoaa suuren joukon kansalaisjärjestöjä
ja ihmisiä, joita hankintalaki omakohtaisesti koskettaa.

Ohjelmassa on alan asiantuntijoiden kannanottoja ja puheenvuoroja, mukana ovat muun muassa europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen ja Merja Kyllönen. Tapahtuman musiikista vastaavat Pertti Kurikan Nimipäivät, Tumppi Varonen, Kalle Salonen ja MC KOO.

Taustatiedoksi

Aihe on ajankohtainen, sillä uudistettu hankintalaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.

”Kilpailuttamisen seurauksena Petteri, 21-vuotias poikamme, pakotetaan muuttamaan ensi vuonna pois tutusta ryhmäkodista. Samalla Petterin oma toive pysyvästä kodista tutussa hoitopaikassa hylätään ja hänen erityistarpeensa sivuutetaan. Meidät vanhemmat yllätti,
että kilpailutuksen ratkaisi lähes yksinomaan hinta. Kuinka meitä voidaan kohdella näin?”
- Tuija Laine, kehitysvammaisen nuoren äiti Rovaniemeltä

”Kehitysvammaiset nuoret ovat herkkiä muutoksille. Sopeutuminen uuteen on hidasta ja vaikeaa. Tyttäremme Jenni on asunut elokuusta 2010 Kangasrouskun asumispalveluyksikössä. Vaikeasti kehitysvammainen nuori nainen tarvitsee arjessa apua kellon ympäri. Osa talon tutuksi tulleesta henkilökunnasta vaihtui vuoden alusta, kun palveluntuottaja vaihtui kilpailutuksen vuoksi. Tyttäremme ei pysty puhumaan, joten luottamuksen syntyminen vaatii paljon aikaa. Jenni ei osaa itse valittaa hoidon puutteista. Nuoresta kuitenkin aistii, jos asiat eivät ole kohdallaan. Tulee ahdistusta, itkukohtauksia ja raivonpurkauksia.”
- Pia Matihaldi, kehitysvammaisen nuoren äiti Oulusta

Vanhemmat ovat tehneet valituksen Suomen luomasta kilpailutusmenettelystä Euroopan parlamentin vetoomusvaliokunnalle, jossa se tulee syksyllä käsittelyyn.

Valtioneuvosto on kesäkuussa linjannut, että vammaisten ihmisten elämänmittaisten palvelujen järjestäminen ratkaistaan sote-uudistuksen valinnanvapauslainsäädännön yhteydessä. Yhdeksi valinnanvapauden toteuttamisen pääkeinoksi hallitus on nostanut henkilökohtaisen budjetoinnin.

Ellei hankintalain soveltamisalaa rajata, on vaarana, että kaikkien maakuntien yhteinen valtakunnallinen hankintayksikkö kilpailuttaa kaikkien vammaisten henkilöiden asumispalvelut massakilpailutuksena. Se johtaa vammaisten henkilöiden kannalta epätarkoituksenmukaisiin palveluihin, ei turvaa pienten ja keskisuurten yritysten säilymistä eikä julkisten kustannusten hallintaa. Pitkällä aikavälillä kestävin toimintatapa on palvelujen tarvelähtöisyys.

Risto Burman
Kehitysvammaisten Tukiliitto
risto.burman@kvtl.fi

Kalle Könkkölä
Kynnys ry
kalle.konkkola@kynnys.fi

Nina af Hällström
verksamhetsledare
Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf
nina.afhallstrom@samsnet.fi
tel. 050 368 3288

Tapahtumapäivän järjestävät:

Vammaisfoorumi ry on 32 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, joka edistää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja hyvinvointia.

Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta (KVANK) on kehitysvamma-alan järjestöjen ja julkisten toimijoiden yhteistyöverkosto, joka edistää YK:n vammaisten ihmisten oikeuksia koskevan yleissopimuksen toimeenpanoa Suomessa ja tekee työtä laadukkaiden palveluiden puolesta.