Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Demariopiskelijoiden Huumonen: Faktat kuntoon, Kokoomusopiskelijat

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Demariopiskelijoiden Huumonen: Faktat kuntoon, Kokoomusopiskelijat

Julkaistu: 09.05.2015 klo 15:08
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Kokoomusopiskelijat lyttäävät kannanotossaan (9.5.2015) nollatuntisopimusten kieltämiseen pyrkivän kansalaisaloitteen ja toteavat, että “nollatuntisopimusten purkaminen vähentää työllisten opiskelijoiden määrää heikentäen opiskelijoiden työmarkkina-asemaa” sekä “opiskeluaikaisen työnteon muuttuvan käytännössä mahdottomaksi”.

- Kokoomusopiskelijoilla on nyt faktat hukassa. Nollatuntisopimusten kieltäminen sallii edelleen opiskelijoille mahdollisuuden halutessaan tehdä myös alle 18 tunnin viikkotyösopimuksia. Aloitteen tarkoitus on vain kitkeä työntekijöiden törkein hyväksikäytön muoto pois työmarkkinoilta, korjaa Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Huumonen.

Myös yhteiskunnan näkökulmasta nollatuntisopimus on kyseenalainen järjestely, jossa nollatyösopimuksella työskentelevä henkilö joutuu käymään sosiaalitoimen luukulla toimeentulonsa kattamiseksi. Vastuulliseen yrittäjyyteen ei pitäisi kuulua tilanne, jossa yritykset käyttävät nollatuntisopimuksia keinona sysätä vastuuta sosiaaliturvan puolelle.

On ymmärrettävä suurempi kuva, jossa nollatuntisopimuksilla jää kymmenille tuhansille suomalaisille pyöreät nollat käteen. Opiskeluajan aikainen joustavuus tarkoittaakin aikuisiän epävarmuutta. Ei ole mitään stressaavampaa kuin elää elämää, jota ei voi itse suunnitella. Sellainen tilanne tulee, kun työtunnit ja tulevan kuun palkan määrä ovat mysteeri.

- Onko Kokoomusopiskelijoiden tarkoitus vain johtaa opiskelijoita harhaan oikeuksiensa puolustamiselta, jotta heikoimmassa asemassa olevien riisto työmarkkinoilla voi jatkua?, kysyy Huumonen.

Hanna Huumonen

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry