Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Demarinuorten Kontio: Yhteiskuntatakuutyöryhmän esitykset hyvä alku

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuorten Kontio: Yhteiskuntatakuutyöryhmän esitykset hyvä alku

Julkaistu: 15.03.2012 klo 12:44
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Sosialidemokraattiset Nuoret ry:n puheenjohtaja Timo Kontio on tyytyväinen nuorten yhteiskuntatakuuta pohtivan työryhmän esityksiin. Ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen lisääminen, ohjaus- ja työpajapalveluiden kehittäminen sekä nuorten aikuisten osaamisohjelma ovat kaikin puolin kannatettavia esityksiä.

- Toivottavaa olisi ollut oppivelvollisuuden laajentaminen toisen asteen tutkinnon suorittamiseen asti. Tällä varmistettaisiin kaikille nuorille tarvittava koulutustaso, sillä ilman ylioppilas- tai ammattitutkintoa ei nykymaailmassa pärjää. Tämä paketti on kuitenkin hyvä alku ja sillä saadaan jo paljon aikaan, Kontio sanoo.

Yhteiskuntatakuukeskustelun on siirryttävä käytäntöön. Julkisen sektorin vastuu tehtävässä on merkittävä mutta yhtä lailla yritysmaailmalta kaivataan tarttumista toimeen. Kun kaikki nuoret saadaan mukaan rakentamaan parempaa huomista, tulevat tähän käytetyt resurssit tulevaisuudessa moninkertaisesti takaisin.

- Olen erityisen tyytyväinen, että työryhmän esityksissä ei ole vaatimuksia palkkojen polkemiseksi tai työehtojen heikentämiseksi. Elinkeinoelämä ja esimerkiksi Keskustan opiskelijaliiton puheenjohtaja Petri Honkonen ovat tätä ehdottaneet. Tälläiset esitykset ovat vastuuttomia ja pitkällä aikavälillä kestämättömiä. Nuorista on pidettävä huolta eikä heitettävä susien syötäväksi, Kontio toteaa.

Timo Kontio, puheenjohtaja
p. 050 545 2083, timo.kontio@demarinuoret.fi