Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Demarinuorten Kontio: ACTA-sopimus voi olla Pandoran lipas

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuorten Kontio: ACTA-sopimus voi olla Pandoran lipas

Julkaistu: 25.02.2012 klo 14:15
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Demarinuorten Kontio: ACTA-sopimus voi olla Pandoran lipas

Sosialidemokraattisten nuorten puheenjohtaja Timo Kontio suhtautuu erittäin kriittisesti kansainväliseen väärentämisenvastaiseen kauppasopimukseen ACTAan. Suljetuin ovin valmisteltu sopimus sisältää kohtia, jotka saattavat heikentää kansalaisten perusoikeuksia kuten ilmaisunvapautta ja oikeutta yksityisyyteen.

”Immateriaalioikeuskysymys on kaikin puolin hankala. Suuryritysten etu ei kuitenkaan ole taiteilijoiden, keksijöiden, insinöörien tai kansalaisten etu tälläkään kertaa. ACTAn sisältö huolestuttaa minua todella”, Kontio kommentoi.

Tekijänoikeuksista on pidettävä kiinni. Laittomien ohjelmalatauksien estäminen on perusteltu tavoite, mutta ACTA on tämän ongelman korjaamiseksi kärpäsen ampumista tykillä. Internet-liikenteen seurannalla on vakavat seuraukset. Teknisesti se lienee yksinkertaista, mutta moraalisesti hyvin arvelluttavaa.

”Lex Nokian säätämisen jälkeen käydystä keskustelusta olisin luullut opitun, että kansalaiset eivät halua joutua valvotuiksi. Etukäteisseuranta ja rajatarkastusten lisääminen johtaa vain turvattomuuden tunteen lisääntymiseen. Rehellisten kansalaisten joutuessa rikoksesta epäillyksi yhteiskuntajärjestelmän legitimiteetti heikkenee. Tämä ei ole tavoittelemisen arvoista”, Kontio jatkaa.

Timo Kontio, p. 050 545 2083

Sosialidemokraattiset Nuoret ry. - http://www.demarinuoret.fi