Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Demarinuoret ja SU: Kuntauudistuksessa ja taloutta tasapainotettaessa huomioitava kansalaisten perusoikeudet

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Julkaistu: 23.03.2012 klo 13:50
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Svensk Ungdom rf ja Sosialidemokraattiset nuoret ry ovat huolissaan käynnissä olevan kuntauudistuksen vaikutuksista ihmisten perusoikeuksiin.

Erityisen suuri riski kohdistuu kielioikeuksien heikkenemiseen ja kulttuuriympäristöjen erityispiirteiden lientymiseen. Suomi on kulttuurisesti rikas yhteiskunta. Tämän pääoman suojeleminen on itseisarvo.

"Kuntarakenteelle on ehdottomasti tehtävä jotain. Nykyinen kuntamäärä ja päällekkäiset päätöksentekojärjestelmät ovat merkittävä rasite.  Rakenneuudistusta ei silti pidä tehdä hinnalla millä hyvänsä.  Ihmisillä on oltava oikeus saada palveluita kaikilla kansalliskielillä", muistuttaa Demarinuorten puheenjohtaja Timo Kontio.

Julkisen sektorin tulevaisuutta luotaavat neuvottelut luovat hyvän mahdollisuuden kehittää suomalaista hyvinvointivaltiota moniarvoisena ja suvaitsevana.  Kansalaisten yhdenvertaisuus määritellään perustuslakiamme myöten.  Julkisen sektorin leikkauskohteina ei pidä olla asioita, jotka vaikuttavat Suomessa asuvien asemaan ja perustuslaillisiin oikeuksiin.

”Kuntauudistus voi onnistua ainoastaan valtion ja kuntien vuorovaikutuksen kautta. Valtion tulee kunnioittaa kuntia, mutta niidenkin on ymmärrettävä uudistuksen tarve. Ainoastaan osallistumalla keskusteluun voi tulla kuulluksi,” kommentoi SU:n puheenjohtaja Fredrika Åkerö.

Timo Kontio, timo.kontio@demarinuoret.fi, 0505452083
Fredrika Åkerö, fredrika.akero@su.fi, 0407329282