Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » AVI ja Tulli valvovat lemmikkieläinten tuontia tehostetusti Helsingin Länsisatamassa 20.5.

Tulli

Julkaistu: 20.05.2016 klo 08:00
Julkaisija: Tulli

Aluehallintovirasto  (AVI) ja Tulli valvovat tehostetusti lemmikkieläinten maahantuontia Helsingin Länsisatamassa  20.5.2016. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta tuontivaatimuksista sekä  tautiriskeistä. Tehovalvonta kohdistuu erityisesti rabiesrokotuksiin sekä  ekinokokkilääkityksiin.

Lauantaina  Helsingissä järjestetään kansainvälinen koiranäyttely, joten koiran omistajia  ja lemmikkejä odotetaan saapuvan maahan normaalia enemmän.  Perjantain aikana Tulli pysäyttää maahan  saapuvia lemmikkien omistajia, ja eläinlääkärit tarkastavat eläimet ja lemmikkieläinpassit.

Tullin tehtävä on  tarkastaa lemmikin tuontivaatimusten täyttyminen silloin, kun lemmikki  matkustaa omistajan kanssa eli kyseessä on ei-kaupallinen siirto, ja se  tapahtuu EU:n ulkopuolisesta maasta. Tulli muistuttaa, että kun saavut Suomeen  oman lemmikkisi kanssa EU:n ulkopuolelta, valitse tullissa punainen kaista ja  esitä lemmikki ja sen asiakirjat tullin tarkastettavaksi.

Yleisesti ottaen tuonti- ja  vientimääräykset ovat erilaisia riippuen siitä, matkustetaanko EU:n sisällä vai  EU:n ulkopuolella. Suomessa Evira vastaa eläinten tuontiin ja vientiin  liittyvistä määräyksistä.

Lue lisää Tullin ja Eviran nettisivuilta:

Tulli
Eläinten tuonti ja vienti
Tuotko kissasi tai koirasi EU:n ulkopuolelta?

Evira
Koirien, kissojen ja frettien tuontivaatimukset
Ekinokokista
Rabieksesta eli eläimen raivotaudista
Laittomasta lemmikkituonnista

Anne Pullinen, p. 040 332 2588
etunimi.sukunimi@tulli.fi
Tulli, valvontaosasto

läänineläinlääkäri Sari Haikka, p. 0295 016 104
etunimi.sukunimi@avi.fi
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Helsingin toimipaikka

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon