Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Asiakas tarvitsee lisää tietoa – palveluseteli ei kannustanut laatukilpailuun

Kela

Asiakas tarvitsee lisää tietoa – palveluseteli ei kannustanut laatukilpailuun

Julkaistu: 21.04.2016 klo 11:37
Julkaisija: Kela

Kilpailu heikensi laatua Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen fysioterapiapalveluissa. Toimiva valinnanvapaus edellyttää, että asiakkailla on tarjolla vertailukelpoista tietoa.

Kelan ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimus osoittaa, että palveluseteli ei pystynyt luomaan riittävästi kilpailua tuottajien välille. Vaikutukset laatuun jäivät heikoiksi. Tutkimus tarkastelee kilpailun ja laadun välistä yhteyttä Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen fysioterapiapalveluissa.

– Valinnanvapaus ei kannusta yrityksiä laatukilpailuun, ellei tuottajista ja palvelusta tarjota asiakkaille riittävästi vertailukelpoista tietoa, sanoo Kelan tutkija Piia Pekola.

Kilpailu on hyvin keskittynyttä

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen fysioterapian markkinat ovat myös hyvin keskittyneet. Pilotissa mukana olleista 26 kunnasta lähes kaikissa (94 %) kilpailun todettiin olevan keskittynyttä. Laatu oli korkeampaa ääripäissä eli niillä alueilla, joissa oli kilpailua paljon tai ei juuri lainkaan.

Kela kokeili palveluseteliä vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen fysioterapiapalveluissa Etelä-Pohjanmaan ja Päijät-Hämeen vakuutuspiireissä vuosina 2011–2014. Palvelut järjestettiin kiinteähintaisella palvelusetelillä, ja asiakkaat saattoivat valita itselleen sopivimman tuottajan.

Kelan palvelusetelikokeilu muistuttaa sote-uudistuksessa esillä ollutta mallia, jossa perusterveydenhuollon julkisille ja yksityisille palveluntuottajille maksettaisiin samansuuruinen kiinteä korvaus kustakin tuottajan asiakkaaksi listautuneesta potilaasta.

Tutkimuksen aineistona käytettiin Kelan ja Tilastokeskuksen rekistereitä ja Suomen Asiakastieto Oy:n tietokantaa. Lisäksi Kelan palveluntuottajille tehtiin kysely, johon vastasi 80,5 % kokeiluun osallistuneista palveluntuottajista.  Palveluiden laatua selvitettiin tarkastelemalla yrityksen laatuinvestointeja, kuten koulutusta, kokemusta, tiloja, laitteita ja välineitä.

Tutkimus on julkaistu The European Journal of Health Economics -lehdessä.

Kelan tutkimus,
tutkija, VTM, TtM Piia Pekola puh. 040 537 9592
Sähköposti: etunimi.sukunimi@kela.fi

Julkaisu: Pekola, Piia, Mikkola Hennamari, Linnosmaa Ismo: The European Journal of Health Economics. Competition and quality in a physiotherapy market with fixed prices (2016) DOI 10.1007/s10198-016-0792-3

Tutkimusblogissa: Asiakas tarvitsee lisää tietoa – palveluseteli ei kannustanut laatukilpailuun

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta