Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Arvonlisäverokantojen jäädyttämisellä tärkeä vaikutus työllisyyteen ja pienituloisten ostovoimaan

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Julkaistu: 26.03.2014 klo 14:55
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

PAMin puheenjohtaja Ann Selinin mukaan kehysriihessä saavutettu ratkaisu on palvelualoilla työskentelevien ihmisten kannalta vaikea, mutta pieniä ilon aiheitakin löytyy.

Asuntopolitiikan osalta sovitut toimet ansaitsevat kiitokset. Kohtuuhintaisten asuntojen puute on ollut jo este työvoiman liikkuvuudelle kasvukeskuksissa ja toivottavaa on, että nyt sovittu korkotukilainoituksen muutos, jossa asuntokanta vapautuu rajoituksista 20 vuoden jälkeen, vauhdittaa uudistuotantoa.

-Määräaikainen 5000 euron/asunto käynnistysavustus toivottavasti toimii suunnitellusti ja pääkaupunkiseudun kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen puutteeseen saadaan helpotusta, rakennusalan työllisyystilannetta helpotetaan ja kaupunkirakenteen eheyttä pystytään myös valtion toimin edistämään, kuvaa ratkaisuun tyytyväinen Selin.

Kehysriihessä tehty ratkaisu arvonlisäverokantojen pitämisestä ennallaan on todella tärkeä niin palvelualojen työllisyyden kuin erityisesti pienituloisten ostovoiman kannalta. Myös tämän vaikutukset tulonjakoon ovat pienituloisten kannalta oikeansuuntaiset.

-Arvonlisäveron nosto olisi ollut kova isku paljon työllistäville palvelualoille. Tällä ratkaisulla tuetaan siis työpaikkojen säilymistä ja toivottavasti myös uusien syntymistä. Iloitsen siitä, että alojemme työntekijät voivat tältä osin olla helpottuneita. Toivon, että ratkaisu antaa myös signaalin tarjota sellaisia töitä, jotka yhä paremmin turvaisivat kunnollisen toimeentulon, sanoo Selin.

Jatkon kannalta suurimmat huolet liittyvät ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan kaavailtuihin leikkauksiin. Perusosan leikkaaminen murentaisi kansalaisten yhdenvertaista kohtelua.

-Ylipäätänsä työttömyysturvasta leikkaamista kannattaa vielä ennen budjettiriihtä miettiä tarkkaan ja pohtia, löytyisikö kuitenkin jokin tapa löytää 50 miljoonan säästö joillain muilla toimilla, vetoaa Selin.

Ann Selin, puheenjohtaja
0500 750 405

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon