Etusivu » Tiedotteet » Hallitus ja valtio » Ammattikorkeakoulut vetovoimaansa nähden aliarvostettuja?

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Ammattikorkeakoulut vetovoimaansa nähden aliarvostettuja?

Julkaistu: 13.04.2016 klo 15:34
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Tämän kevään yhteishaussa vetovoimaisimpana korkeakouluna oli ammattikorkeakoulu toista vuotta peräkkäin. Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi 6.4. Tällä kertaa kärjessä oli viime vuoden Laurea-ammattikorkeakoulun sijaan Metropolia Ammattikorkeakoulu. Toiseksi suosituin oli Helsingin yliopisto.

Laajempana ilmiönä Opetushallituksen tilastoista käy ilmi se, että ammattikorkeakoulut ovat paljon vetovoimaisempia yliopistoihin nähden. Ammattikorkeakouluihin haki nyt yhteensä 81 423 ensisijaista hakijaa, yliopistojen jäädessä 70 478 ensisijaiseen hakijaan.

Mikäli edellisen hallituskauden aikana tehdyt leikkaukset ammattikorkeakoulujen rahoitukseen yhdistetään vielä tämän hallituskauden ajalle suunniteltuihin leikkauksiin, on yhteensä kahdeksan vuoden ajalle suunniteltu leikkaus ammattikorkeakoulujen rahoitukseen noin 30%. Tämä on suhteellisesti yksi isoimmista leikkauksista joita suomalaisesta koulutuksesta on tehty viime vuosina.

“Ammattikorkeakoulut ovat vetovoimallaan osoittaneet olevansa tärkeä osa suomalaista koulutusjärjestelmää. Tämän vuoksi ammattikorkeakoulujen rahoituksen leikkausten pitäisi olla jo historiaa. Pelkäämme, että rahoituksen näin suuri väheneminen vaikuttaa koulutuksen laatuun heikentävästi”, puuskahtaa SAMOKin puheenjohtaja Jemi Heinilä.

Olisi myös tärkeää varmistaa, että ammattikorkeakouluissa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneet henkilöt pääsisivät etenemään tohtoriopintoihin suomalaisiin yliopistoihin. Nykyään YAMK-tutkinnolla on lähes mahdotonta päästä tohtorikoulutettavaksi Suomessa, vaikka se on tutkintojärjestelmässämme yhdenvertainen yliopistojen maisteritutkinnon kanssa.

“On harmillista, että ammattikorkeakoulujen on rakennettava opiskelijoilleen jatko-opintoväyliä yhteistyössä ulkomaisten korkeakoulujen kanssa, kun suomalaiset yliopistot eivät tarjoa siihen mahdollisuutta. Tämä rajoittaa erityisesti perheellisten opiskelijoiden mahdollisuuksia jatko-opintoihin”, Jemi Heinilä toteaa.

Jemi Heinilä, puheenjohtaja, p. 050 389 1000, jemi.heinila@samok.fi
Vellu Taskila, koulutuspoliittinen asiantuntija, p. 050 389 1013, vellu.taskila@samok.fi