Etusivu » Tiedotteet » Energia » Vuoden ilmastoteko 2014 -tunnustus Oulun Sähkönmyynti Oy:n Farmivirralle

Energiateollisuus ry

Vuoden ilmastoteko 2014 -tunnustus Oulun Sähkönmyynti Oy:n Farmivirralle

Julkaistu: 02.04.2014 klo 12:00
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energia-alan kestävän kehityksen foorumi valitsi Vuoden ilmastoteoksi 2014 Oulun Sähkönmyynti Oy:n Farmivirran. Foorumi pitää Farmivirtaa pioneerityönä lähienergian puolesta ja haluaa valinnallaan kannustaa energia-alan uudenlaisten toimintamallien esilletuloa. Farmivirta menestyi kaikilla Vuoden ilmastoteon valintakriteereillä mitattuna.

Oulun Sähkönmyynti Oy on luonut ainutlaatuisen toimintamallin energiatoimialalle; sähkösopimuksen, jossa kuluttaja voi ostaa toisen kuluttajan tuottamaa sähköä eli Farmivirtaa.
– Kuluttaja voi ensimmäistä kertaa ostaa toisen kuluttajan tuottamaa sähköä, ja tukea hajautettua energiantuotantoa. Samalla voi konkreettisesti vaikuttaa siihen, miten sähköä Suomessa tuotetaan, Oulun Sähkönmyynnin myyntijohtaja Seppo Tuomi sanoo.

Farmivirta tuotetaan mikro- ja pienvoimaloissa 100 % uusiutuvilla energialähteillä, kuten puulla, vedellä, tuulella ja auringolla. Farmivirran tuottajan pienvoimala on liitetty sähköverkkoon, ja Oulun Sähkönmyynti ostaa tällaisen kotitaloustuottajan omasta käytöstä ylijäävän sähkön ja myy sen eteenpäin Farmivirtana. Ensimmäiset tuottaja- ja ostajasopimukset on jo tehty.

– Hajautettu energiantuotanto kasvattaa kotimaista sähköntuotantokapasiteettia kestävällä tavalla ja varmistaa kotimaisen energian riittävyyden myös tulevaisuudessa. Farmivirta edesauttaa muun muassa itse tuotetun puuenergian pääsyä markkinoille, Tuomi toteaa.

Vuoden 2014 ilmastoteko julkistettiin Energiateollisuus ry:n Ilmastoseminaarissa hotelli Kalastajatorpalla 2.4.2014. Kestävän kehityksen foorumin puheenjohtajan, ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokan luovuttaman palkinnon vastaanotti Oulun Sähkönmyynnin Seppo Tuomi.

Vuoden ilmastoteko 2014 -kilpailuun otti osaa kaikkiaan 14 erityyppistä hanketta, jotka ovat nähtävillä osoitteessa www.vuodenilmastoteko.fi.

Kestävän kehityksen foorumi myönsi Vuoden ilmastoteko -tunnustuksen neljännen kerran

Nyt neljättä kertaa jaettu Vuoden ilmastoteko -tunnustus myönnetään vuosittain energia-alaan liittyvälle yritykselle tai yhteisölle, joka on toteuttanut ilmastonmuutosta hillitseviä investointeja tai kehittämishankkeita tai muutoin toiminnallaan hillinnyt ilmastonmuutosta. Kotimainen energiateollisuus haluaa palkita ja tukea eri toimijoiden panostuksia hiilineutraalin tulevaisuuden saavuttamiseksi.

Voittajan valitseva Energiateollisuuden Kestävän kehityksen foorumi on pysyvä asiantuntijaryhmä, joka käy keskustelua kestävästä kehityksestä ja ilmastonmuutoksen hillinnästä. Kansliapäällikkö Hannele Pokan ohella foorumin jäseniä ovat ympäristötoimittaja Kari Rissa, WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder, Sitran vanhempi asiantuntija Jukka Noponen, Turun kauppakorkeakoulun Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kehitysjohtaja Olli Hietanen, Aalto-yliopiston professori Raimo Lovio, muusikko Sipe Santapukki sekä Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen.

Nuorten kirjoituskilpailun voittajat palkittiin

Osana Vuoden ilmastoteko -ohjelmaa 7.-9. luokkalaisille nuorille järjestettiin kirjoituskilpailu aiheesta ”Kerro, millainen on hyvä ilmastoteko”. Kilpailuun otti osaa yli 40 nuorta eri puolilta Suomea. Kilpailutöissä pohdittiin muun muassa omien arkisten kulutusvalintojen merkitystä ympäristön kannalta. Voittajina palkittiin Aada Ukkonen Suininlahden koulun 7. luokalta, Niina Halla-aho ja Jenni Lauri Raumankarin koulun 8. luokalta ja Kiira Halenius Mäntysalon koulun 9. luokalta.

Johtaja Eeva Kalli, Energiateollisuus ry, puh. 044 355 44 00, eeva.kalli@energia.fi
Myyntijohtaja Seppo Tuomi, Oulun Sähkönmyynti Oy, puh. 044 703 30 80, seppo.tuomi@oulunsahkonmyynti.fi
Asiantuntija Marika Määttä, Energiateollisuus ry, puh. 040 758 28 04, marika.maatta@energia.fi