Etusivu » Tiedotteet » Energia » Viimeisten katkojen korjauksessa 350 asentajaa ja metsuria, motoja ja helikoptereita

Elenia

Julkaistu: 24.11.2015 klo 11:10
Julkaisija: Elenia

Yksittäiset uudet katkot mahdollisia puiden pettäessä lumen painosta

Elenian sähköverkon viimeisten vika-alueiden korjaustöissä on tänään maastossa 350 asentajaa ja metsuria, motoja sekä helikoptereita.

Sähköverkon läheisyyden metsäalueita tarkastetaan kolmella kopterilla. Kartoitamme alueita, joilla lumenpaino saa puuston pettämään ja kaataa puita tai uhkaa kaataa niitä metsästä sähköjohdoille. Myös näiden uhkaavien puiden lumenpudotus jatkuu sähkökatkojen ehkäisemiseksi.

Tarkastuskopterit lentävät tänään yksi Ruhola-Syvinki-Vilppula alueella, toinen Oriveden Ruoveden välisellä alueella Korkeakoski-Murole-Länkipohja ja kolmas Kuhmalahti-Sahalahti alueilla.

Lumen alla notkuvaa puustoa raivaavat myös sahakopterit. Yksi sahakopteri tekee tänään työtä Hämeenlinnan alueella mm. Rengossa. Toinen sahakopteri lentää Länkipohja-Kuhmoinen alueella ja kolmas Oriveden Hirsijärven alueella. Mukana töissä on myös lumenpudotuspaalulla varustettu kopteri.

Tiistain aikana tavoite on saada vakituiselle asutukselle sähköt. Mökkialueilla ja sähköverkkoa uhkaavilla lumikuorma-alueilla työ jatkuu lähipäivät.

HUOM.

Sähkökatkokartalla sähköttömien asiakkaiden määrä vaihtelee ja voi hetkellisesti nousta, kun lumikuormassa olevat puut pettävät lumen painon alla ja aiheuttavat uusia sähkökatkoja.

Sääennusteen mukaan lämpötila on aamupäivällä edelleen pakkasella. Iltapäivällä sää lauhtuu etelässä ja nollaraja nousee pohjoista kohden kattaen Elenian verkkoalueen illan aikana.

Sään lauhtuessa syntyy riskiä uusiin sähkökatkoihin lumen vettyessä. Sään pitäisi olla reippaasti lämpöasteiden puolella ja mieluiten sataa vettä, jotta puusto vapautuisi lumikuormasta. Sääennusteen mukaan näin ei valitettavasti näyttäisi tapahtuvan.

Olemme pahoillamme keskelle Elenian verkkoaluetta syntyneen tykkylumitilanteen aiheuttamista pitkistä sähkökatkoista ja niiden aiheuttamista ongelmista. Kiitämme asiakkaitamme, urakoitsijoittemme asentajia ja muuta henkilöstöä, kuntia, pelastuslaitoksia, teleoperaattoreita sekä kaikki kanssamme töitä tehneitä yhteistyöstä ja kärsivällisyydestä.

Lisätietoja: Heini Kuusela-Opas, viestintäjohtaja, puh. 040 562435, Elenia Oy

Elenia Oy palvelee 415 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki