Etusivu » Tiedotteet » Energia » Vattenfallin yrityskaupan jälkeen syntynyt Elenia vastaa TEM:in haasteeseen

Elenia

Vattenfallin yrityskaupan jälkeen syntynyt Elenia vastaa TEM:in haasteeseen

Julkaistu: 11.05.2012 klo 12:15
Julkaisija: Elenia

Uusi kotimainen sähkönjakelu- ja lämpöyhtiö julkisti yritysilmeensä

Vattenfallin myytyä sähkönjakelu- ja lämpöliiketoimintansa on keskelle Suomea syntynyt uusi kotimainen sähkönjakeluyhtiö. Elenia Verkko Oy:n toimitusjohtaja Tapani Liuhala lupaa uuden yhtiön vastaavan TEM:in vaatimuksiin sähkönjakelun varmuuden turvaamiseksi. Yhtiö jatkaa sähköverkkonsa maakaapelointia. Uuteen yhtiökokonaisuuteen kuuluu myös lämpö- ja maakaasuliiketoimintaan keskittyvä Elenia Lämpö Oy sekä Elenia Asiakaspalvelu Oy.

Elenia julkisti yritysilmeensä tänään. Välivaiheen yhtiö toimi nimillä LNI Verkko Oy ja LNI Lämpö Oy. Nyt ylimenovaihe on päättynyt, ja asiakkaat saavat lähiaikoina tiedotuksen uudesta yhtiöstä.   Vahva valmius vastata TEM:in uusiin vaatimuksiin sähkökatkoista Elenia Verkon toimitusjohtaja Tapani Liuhala pitää työ- ja elinkeinoministeriön talvimyrskyjen jälkeen esittämiä uusia vaatimuksia sähkönjakelun varmuuden parantamiselle tarpeellisina.   - Yhteiskunta ja ihmisten arki tarvitsevat entistä varmempaa sähkönjakelua, ja ilmastonmuutos muuttaa pysyvästi sähkönjakeluyritysten toimintaympäristöä. Siksi sähköverkoista on rakennettava säänkestäviä ja se tehdään maakaapeloinnilla, Liuhala korostaa.   - Meillä on vahva valmius vastata työ- ja elinkeinoministeriön aloitteisiin, jotka kiristävät vaatimuksia sähkönjakelun varmuudelle. Myös tiedon tarve korostuu ja tekstiviestit sähkökatkoista on ollut palvelunamme jo pitkään. Olemme myös kehittäneet sähköverkkoa yhdessä alan teollisuuden ja tutkimuslaitosten kanssa. Suunta on oikea, Liuhala vakuuttaa.   Elenia rakentaa vain säänkestävää sähköverkkoa ja kaapeloi kaikki uudet ja saneerattavat johdot. Sähköverkkoautomaatiota ja älykästä teknologiaa yhtiö on lisännyt verkkoon viime vuosina järjestelmällisesti.   - Älykkään sähköverkon kehittäjänä olemme Suomessa edelläkävijä ja näin aiomme nyt myös suomalaisena yhtiönä jatkaa. Vakuutena tavoitteistamme olemme antaneet asiakkaille palvelulupaukset. Me välitämme siitä, että ihmisten arki sujuu, Liuhala linjaa.   YIT:n rahoitusjohtaja Aapo Nikunen talous- ja rahoitusjohtajaksi Eleniaan YIT:n rahoitusjohtaja Aapo Nikunen on nimitetty Elenia Verkko Oy:n uudeksi talous- ja rahoitusjohtajaksi. Hän aloittaa uudessa tehtävässään elokuussa.   - Elenia Verkko on Suomessa alan edelläkävijä, jonka vastuullisena tehtävänä on välittää sähkö kotien ja yritysten käyttöön. Yhtiö välittää siitä, että ihmisten elämä sujuu. Olen erittäin tyytyväinen päästessäni mielenkiintoisessa vaiheessa olevaan yhtiöön antamaan panokseni liiketoiminnan tueksi, Nikunen toteaa.   Entistä paikallisemmin ympäristölle ystävällistä kaukolämpöä Elenia Lämmön vt. toimitusjohtaja Matti Tynjälä näkee kaukolämmön energian tehokkaan käytön ja ympäristön näkökulmasta erinomaisena kaupunkien ja taajamien lämmitysratkaisu.    - Kaukolämpöä tuotetaan lähellä asiakasta pääasiassa kotimaisilla polttoaineilla, joiden käyttö vahvistaa myös paikallista työllisyyttä, hän muistuttaa.   Elenia keskittyy entistä vahvemmin paikalliseen, asiakkaita lähellä olevaan toimintaan. Lämpöyhtiö kasvattaa edelleen kotimaisten polttoaineiden osuutta tuotannossaan ja parantaa energiatehokkuuttaan.   - Meille on tärkeää tarjota asiakkaillemme ympäristölle ystävällinen, vaivaton ja kilpailukykyinen lämmitysmuoto. Autamme asiakkaita käyttämään energiaa järkevällä ja ympäristöä säästävällä tavalla. Matti Tynjälä sanoo.   Bird Life mukaan turvaamaan joutsenia Elenia on asentanut joutsenten suojaksi varoituspalloja sähköverkkoihin pitkään. Perustana tälle suojelutyölle on yhteistyö paikallisten asiakkaiden ja lintuharrastajien kanssa. Nyt tähän yhteistyöhön yhtiön kumppaniksi tulee mukaan Bird Life Suomi.   - Elenia tekee vakuuttavaa ja tärkeää paikallista työtä joutsenten suojelemiseksi. Kohteita on viime vuosilta jo toistasataa. Meille on ilo lähteä tähän työhön mukaan. Elenia maakaapeloi sähköverkkoa. Sitä ennen voimme suojata kansallislintuamme varoituspalloin, kiittää Bird Lifen toiminnan johtaja Aki Arkiomaa.

Elenia Lämpö Oy tarjoaa asiakkaidensa tarpeisiin ympäristömyönteisiä, vaivattomia ja kilpailukykyisiä lämmitysratkaisuja. Tuotamme kaukolämpöä ja sähköä sekä myymme ja jakelemme kaukolämpöä ja maakaasua. Varmistaaksemme asiakkaillemme luotettavan lämmön toimituksen uudistamme ja ylläpidämme verkostojamme sekä tuotantolaitoksiamme säännöllisesti. Kehitämme toimintaamme kasvattamalla edelleen kotimaisten polttoaineiden osuutta tuotannossamme ja parantamalla energiatehokkuuttamme. Toiminta-alueemme ovat Häme, Keski-Suomi, Pohjois-Pohjanmaa ja Heinola.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki