Etusivu » Tiedotteet » Energia » Vanhanen puolustaa energiankulutusarviota

Vanhanen puolustaa energiankulutusarviota

Julkaistu: 05.05.2010 klo 10:51
Julkaisija: Valtioneuvosto

Pääministeri Matti Vanhanen sanoo, että metsäteollisuuden energiankulutusarviot otettiin energian kokonaisratkaisussa vakavasti. Metsäteollisuus ilmoitti neuvotteluissa tuotannon tehostamisen edellyttävän sähköä lisää prosentin vuodessa. Ja taustalla on olettamus, että olemassa olevia tehtaita ei suljeta.

- On totta, että uusiutuvan energian ja ydinenergian tarvearvio on laadittu optimististen energiankulutusennusteiden mukaan. Arvio on optimistinen ja sitä voi arvostella, sanoo Vanhanen.

Jos tuleekin taantuva kehitys ja laitoksia suljetaan, ei tule erityistä vahinkoa siitä, että energiaa on tarpeeksi. Siitä tilanteesta kyllä selvitään.

Pahempi olisi, ettei energiaa turvattaisi kulutusta vastaavasti.

Valtion puolelta ei ole haluttu aiheuttaa esteitä kotimaisen metsäteollisuuden jatkuvuudelle.

Tarvearvioihin vaikutti paljon myös pyrkimys tuontisähkön korvaamiseen omalla tuotannolla sekä kivihiilen ja turpeen käytön vähentäminen ja korvaaminen päästöttömällä energialla.

Päättäjien Metsäakatemiassa puhunut pääministeri Vanhanen ennakoi myös, että energiapuun saannon kolminkertaistaminen vaatii kokonaan uusia metsänhoidon linjauksia. Metsäala joutuu pohtimaan uudelleen energianpuun korjuujärjestelmän, energiapuun määrittelyn tuotteena, energiapuun korjuulogistiikan sekä mahdollisuuden palauttaa biovoimaloiden tuhka lannoitteena metsiin.

Sekä metsäenergian käytön kasvu että metsäteollisuuden suotuisa kehitys edellyttävät, että puumarkkinat toimivat kunnolla, molemmilla lohkoilla, korostaa Vanhanen.