Etusivu » Tiedotteet » Energia » Tykkylumialue keskellä Elenian sähköverkkoa

Tykkylumialue keskellä Elenian sähköverkkoa

Julkaistu: 23.11.2015 klo 11:31
Julkaisija: Elenia

Viikonlopun lumisateet perjantaista sunnuntaiaamuun ovat saaneet aikaan tykkylumen alueita keskelle Elenian sähköverkkoa Pirkanmaalle, Keski-Suomeen ja Hämeeseen.

Aluksi märkänä satanut lumi jäätyi myöhemmin lumisateen jatkuessa ja lämpötilan pudottua pakkaselle. Tykkyyntynyt lumi on puissa raskaana painona kiinni lujaa. Lumenpainosta puut kaatuvat johtoalueiden ulkopuolelta sähköjohdoille ja myös uusia puita taipuu lumen painosta.

Sähköverkossamme on arviolta noin 1300 kilometriä keskijänniiteistä runkoverkkoa sähköttä ja tällä alueella asiakkaita klo 10.30 noin 11 000. Sähköverkossa on pitkiä johto-osuuksia, joilla on asiakkaita johtopituuteen nähden harvassa tai etäällä. Kun kilometrin verran verkkoa saadaan lumisista puista vapaaksi, keskimäärin 10 asiakasta saa sähköt. Taajamista vaikein tilanne on Länkipohjassa.

Maastossa on töissä satoja asentajia, päivän mittaan yli 400. Käytössä on 10 helikopteria ja lukuisia metsämonitoimikoneita eli motoja. Asentajat kertovat maastosta, että useilla alueilla puustoa on metsästä kaatunut roikkumaan sähköjohdoille paikoitellen lähes jokaiselle pylväsvälille.

Keskijännitteisen runkoverkon korjaus kestää arviomme mukaan ainakin maanantain ja tiistain. Pienjänniteverkon vikoja tulee työn alle sitä mukaa, kun sähkönsyöttö runkoverkosta saadaan toimimaan.

Kuvan lähde: Ilmatieteenlaitoksen karttapalvelu, tilanne maanantaiaamuna 23.11.2015.

Elenian sähkökatkotilannetta voi seurata osoitteessa: www.elenia.fi/sähkökatkokartta
Kaikkien yhtiöiden sähkökatkoista saa kokonaiskuvan täältä: http://sahko.hylly.org/#/nyt Energiateollisuus ry:n karttapalveluun on koottuna kaikkien sähköyhtiöiden sähkökatkokartat: energia.fi/hairiokartta

Varoitus
Johdoilla roikkuviin puihin ei saa koskea eikä ryhtyä itse raivaamaan. Sekä raivaus- että korjaustyöt ovat turvallisuussyistä ehdottomasti ammattilaisten työtä.

Mikäli sähköjen palauduttua kiinteistön sähköverkko käyttäytyy oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, saattaa syynä olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Näissä tilanteissa kannattaa heti katkaista sähkö pääkytkimestä ja ottaa yhteys Elenian vikapäivystykseen 020 690 911.

Lisötietoja: Heini Kuusela-Opas, viestintäjohtaja, puh 0405624335, Elenia Oy

Elenia Oy palvelee 415 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki