Etusivu » Tiedotteet » Energia » Tuulivoiman merkittävä lisärakentaminen laskee sähkön hintaa

Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Tuulivoiman merkittävä lisärakentaminen laskee sähkön hintaa

Julkaistu: 07.05.2014 klo 13:09
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Energiakolmion tekemän markkinaselvityksen mukaan Suomen sähkömarkkinalla on vuonna 2030 hyvin tilaa vuoden 2020 tuulivoimatavoitteen, 6 TWh, reilulle kaksinkertaistamiselle 15 TWh:iin. Tuotantomäärän toteutuminen vaikuttaa sähkön hintaan laskevasti, lisää Suomen energiaomavaraisuutta eikä vaadi säätövoiman lisäämistä.

Suomen uusiutuvan energian tavoitteet perustuvat EU-tason linjauksiin. Suomen Tuulivoimayhdistys ry:n (STY) tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä tuulivoimatuotannon määrä olisi 15 TWh, joka vastaisi noin 5000 - 6000 MW asennettua tuulivoimakapasiteettia. Vuonna 2013 Suomen tuulivoimatuotanto oli noin 0,8 TWh.

Markkinaselvityksen mukaan Suomen sähkömarkkinalla on vuonna 2030 hyvin tilaa 15 TWh:lle tuulivoimatuotantoa. Siirtokapasiteettien puitteissa tuulivoimatuotanto on syötettävissä Suomen sähkövoimajärjestelmään, eikä säätövoiman lisärakentamiselle ole tarvetta. Tässä tilanteessa lauhdetuotanto on siirtynyt reserviin eikä muiden tuotantomuotojen ole välttämätöntä vähentää tuotantoaan.

Polttoainevapaana energiantuotantomuotona tuulivoima on tuotantokustannuksiltaan edullista ja vaikuttaa sähkön hintaan laskevasti. 15 TWh tuulivoimatuotantoa tulee selvityksen mukaan laskemaan sähkön hintaa keskimäärin 0,2 -0,3 snt/kWh. Tuulivoimakapasiteetin rakentaminen vähentää energian kokonaistuontia muista maista ja kasvattaa täten Suomen sähköntuotannon omavaraisuusastetta.

Uusiutuvan energian suoran tukemisen arvioidaan tulevan noin 2 snt/kWh:ssa edullisemmaksi, kuin tuotannon ohjaaminen uusiutuviin energiamuotoihin päästökaupan avulla. Päästökauppa nostaa sähkön hintaa ja lisäksi arvioidaan, ettei se ainoana ohjauskeinona yksin synnytä investointeja uusiutuvaan energiatuotantoon.

Selvitys on luettavissa osoitteessa: http://www.tuulivoimayhdistys.fi/julkaisuja

LISÄTIETOJA:
Anni Mikkonen