Etusivu » Tiedotteet » Energia » Tuhannet äänestivät: Vihtijoen entisöinnille merkittävä potti EKOenergialta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Tuhannet äänestivät: Vihtijoen entisöinnille merkittävä potti EKOenergialta

Julkaistu: 11.02.2016 klo 13:08
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

EKOenergia-merkittyä sähköä käyttävät kuluttajat saivat äänestää joulu-tammikuussa yhden vesistökunnostuskohteen rahoitettavaksi EKOenergian ympäristörahastosta vuonna 2016. Fortumin sivuilla järjestetyn äänestyksen voitti Virtavesien hoitoyhdistys ry.

Yhdistyksen hankkeen tavoitteena on Vihtijoen entisöinti lohikaloille sopivaksi. EKOenergian ympäristörahaston tuella yhdistys palauttaa Vihtijoen koskiin ja puroihin kutupaikkoja, pienten poikasten suoja-alueita ja isompien kalojen elinalueita. Tarkoituksena on myös parantaa kalojen vaellusmahdollisuuksia ja kartoittaa uusia kunnostuskohteita.

”Voitto on tunnustus pitkäaikaiselle työllemme vesistöjen puolesta. Tuella luomme yhdestä joesta suomalaisen vesi- ja kalahoidon mallikohdetta, josta saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää laajasti maassamme”, Markus Penttinen Virtavesien hoitoyhdistyksestä sanoo.

Virtavesien hoitoyhdistys vastaanotti 50 000 euron arvoisen voittosekin hankettaan varten juhlatilaisuudessa keskiviikkona Helsingissä. Ehdolla olleet muut kunnostuskohteet sijaitsevat Merikarvian Salmelankoskella, Isojoen Lohiluomalla sekä Hangon Täktominlahdella. Äänestykseen osallistui yhteensä lähes 4 000 henkilöä. Voittanut hanke sai 45 prosenttia kaikista äänistä.

EKOenergian ympäristörahasto on jo vuosien ajan tukenut vesistökunnostusta, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun EKOenergiaa käyttävät asiakkaat saivat itse päättää kohteen.

"EKOenergia-merkityn vesisähkön valinta johtaa konkreettisiin toimiin vaelluskalojen olosuhteiden parantamiseksi. Kaikilla energiantuotantomuodoilla on ympäristövaikutuksia, ja vesivoima on vaikuttanut erityisesti vaelluskalakantoihin. Virtavesien hoitoyhdistyksen työ vaelluskalojen hyväksi on ollut uraauurtavaa ja uskon, että yhdistys onnistuu tässäkin hankkeessa erinomaisesti", sanoo EKOenergian koordinaattori Riku Eskelinen.

EKOenergia

Suomen luonnonsuojeluliiton aloitteesta syntynyt EKOenergia-merkki on kansainvälinen ympäristömerkki sähkölle. EKOenergian kriteerien mukaan vesisähkön myynnistä kertyvästä liikevaihdosta osa tulee käyttää vesivoiman ympäristöhaittojen korjaamiseen. Lisäksi merkki asettaa lisävaatimuksia vesivoimalaitoksille, joilta ympäristömerkittynä myyty sähkö on peräisin. Merkillä on kestävyyskriteerit myös muulle uusiutuvalle energialle. Fortumin Tarkka-sähkö on Suomen myydyin EKOenergia-merkitty sähkötuote.

Riku Eskelinen, EKOenergian koordinaattori, puh. 050 572 7782, riku.eskelinen@sll.fi

Markus Penttinen, Virtavesien hoitoyhdistys ry, 040 772 8861, markus.penttinen10@gmail.com

Tuomas Oksanen, myyntijohtaja, Fortum, puh. 040 357 9145, tuomas.oksanen@fortum.com

Linkkejä

Tiedote: Sähkönkäyttäjät äänestävät vesistökunnostuksen kohteen (14.2.2015):

www.virtavesi.com

www.fortum.fi/ekoenergia

www.ekoenergia.fi

Handout-kuva:

EKOenergian koordinaattori Riku Eskelinen (oik.) ojentaa 50 000 euron shekin Virtavesien hoitoyhdistyksen sihteeri Markus Penttiselle.

Kuvaaja: Jussi Mälkiä

Felix Siivonen