Etusivu » Tiedotteet » Energia » Tapio Kuula Fortumin uusi toimitusjohtaja

Tapio Kuula Fortumin uusi toimitusjohtaja

Julkaistu: 07.04.2009 klo 12:33
Julkaisija:

Fortum Oyj:n toimitusjohtajaksi on 1.5.2009 alkaen nimitetty yhtiön johtoryhmän jäsen Tapio Kuula (51). Fortumin hallitus teki päätöksen uuden toimitusjohtajan nimittämisestä perusteellisen valintaprosessin jälkeen sääntömääräisessä kokouksessaan tänään 7.4.2008.

”Tietoisena Mikael Liliuksen työsopimuksen ehdoista ja edessä olevasta toimitusjohtajavaihdoksesta hallitus käynnisti seuraajan hakuprosessin jo viime syksynä. Prosessi oli edennyt niin pitkälle, että hallitus saattoi yksimielisesti päättää uudesta toimitusjohtajasta”, sanoo Fortumin hallituksen varapuheenjohtaja Matti Lehti.

”Pohjoiseurooppalaisena sähkö- ja lämpöyhtiönä Fortumilla on paljon mahdollisuuksia etenkin kestävän kehityksen mukaisten energiaratkaisujen toimittajana. Tunnen yhtiön ja sen liiketoiminnan hyvin ja olen ollut mukana strategian kehittämisessä. Uskon, että tältä pohjalta on hyvä aloittaa uutena toimitusjohtajana”, sanoo Tapio Kuula.

Tapio Kuula on työskennellyt Fortumin palveluksessa vuodesta 1996 ja ollut yhtiön johtoryhmän jäsen vuodesta 1997. Viime vuodet hänen vastuualueensa yhtiössä ovat olleet Generation, Portfolio Management and Trading (PMT), Service ja Venäjän toiminnot, viime vuoden ajan erityisesti venäläisen TGC-10:n integrointi. Ennen siirtymistään Fortumiin Kuula on työskennellyt metsäteollisuuden palveluksessa ja usean energiayhtiön toimitusjohtajana. Kuula on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja taloustieteiden maisteri.

Nykyinen toimitusjohtaja Mikael Lilius jää eläkkeelle joulukuussa täytettyään 60 vuotta. Siihen asti hän jatkaa yhtiön palveluksessa työskennellen hallituksen ja johtoryhmän määräämissä tehtävissä erityishuomion ollessa Venäjän toiminnoissa.

CV Tapio Kuula (pdf 17,4 KB)

Fortum Oyj

Maria Romantschuk

viestintäjohtaja

LISÄTIETOJA – TIEDOTUSTILAISUUS KLO 13.00

Tiedotustilaisuus järjestetään Fortumin pääkonttorissa Keilaniemessä, Keilaniementie 1, Espoo, tänään 7.4.2009 kello 13.00. Tilaisuudessa ovat paikalla Matti Lehti ja Tapio Kuula.