Etusivu » Tiedotteet » Energia » Syksyn herkut talteen energiaa säästäen – vinkit kylmälaitteiden tehokkaaseen käyttöön

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Julkaistu: 08.08.2016 klo 13:35
Julkaisija: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Syksyn sadon kypsyessä on hyvä valmistella kylmälaitteet säilömistä varten. Vaikka laitteet olisivat energiamerkeillä varustettuja, on niiden toiminta energiatehokasta ainoastaan oikein käytettynä.

Muun muassa huonelämpötila vaikuttaa kylmälaitteen toimintaan, ja päivien viiletessä syksyä kohti on hyvä kiinnittää huomiota laitteiden sisälämpötilaan.

”Sopivat sisälämpötilat kylmälaitteissa varmistavat elintarvikkeiden hyvän säilyvyyden. Energiaa kuluu vain tarvittava määrä eikä ruokahävikkiäkään synny niin helposti”, kertoo energianeuvoja Laura Vuorinen Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:ltä.

Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savossa listaa seuraavat viisi vinkkiä kylmälaitteiden tehokkaaseen käyttöön:

1. Sulata ja puhdista pakastin sekä imuroi takana oleva putkisto. Varmista samalla, että ilma kiertää laitteen ympärillä eikä vieressä ole lämpöä tuottavia laitteita. Mitä lämpimämpi sijoituspaikka kylmäsäilytyslaitteella on, sitä enemmän se käyttää sähköä pysyäkseen asetuslämpötilassa.
  2. Tarkista kylmälaitteiden sisälämpötilat mittaamalla ja säädä kohdilleen. Jääkaapin peruslämpötilan pitäisi olla keskimäärin 5–6 astetta, pakastimen -18. Helpointa on laittaa vesilasi jääkaappiin ja siihen lämpömittari. Pakastimen lämpötilan mittaukseen tarvitaan ulkolämpömittari. Uusimpienkaan kylmälaitteiden näytöt eivät välttämättä kerro totuutta laitteiden todellisista lämpötiloista, joten asia kannattaa itse tarkistaa.
  3. Hyödynnä viileä ulkoilma ja esijäähdytä kylmäsäilytykseen meneviä ruokia parvekkeella tai terassilla.
  4. Sulata pakastimesta otetut tuotteet jääkaapissa.
  5. Pidä jääkaappi siistinä, pyyhi sisäpinnat, ritilät ja hyllylevyt säännöllisesti.

Laura Vuorinen, energianeuvoja, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, 0440 361 623, laura.vuorinen@mikseimikkeli.fi

Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savossa on hanke, joka tarjoaa puolueetonta ja maksutonta neuvontaa kodin energia-asioissa maakunnan asukkaille ja loma-asukkaille. Neuvontaa tarjotaan puhelimitse ja sähköpostitse sekä tilaisuuksia ja koulutuksia järjestämällä. Energianeuvonnan tarjoamisen Etelä-Savossa mahdollistavat Mikkelin seutu, Etelä-Savon Energia Oy, Suur-Savon Sähkö Oy ja Suur-Savon energiasäätiö. Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savossa on Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n koordinoima hanke. Lisää tietoa kodin energiankäytöstä löydät www.eneuvonta.fi –sivustolta sekä energiayhtiösi nettisivuilta.

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy luo työtä mikkeliläisille tukemalla yritysten kehitystä, kasvua ja vientiä. Miksei palvelee yrittäjiä liiketoimintasuunnitelman laatimisvaiheesta alkaen, kaikissa kehitysvaiheissa. Asiantuntijamme auttavat yrityksiä sijoittumaan, löytämään työvoimaa, kehittämään liiketoimintaa sekä luomaan kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja. Lisää meistä www.mikseimikkeli.fi