Etusivu » Tiedotteet » Energia » Suuri tuulivoimahankkeiden määrä mahdollistaa 20 miljardin tuulivoimainvestoinnit Suomeen

Julkaistu: 06.04.2016 klo 08:00
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Suomella on mahdollisuus lisätä uusiutuvaa ja kotimaista energiantuotantoa nopeasti. Suomen tuulivoimayhdistyksen (STY) mukaan Suomessa on tällä hetkellä suuri määrä tuulivoimahankkeita, jotka voidaan saada tuotantoon nopealla aikataululla. Yhteensä hankkeita on suunnitteilla yli 12 900 MW:n edestä, joista yli 3200 MW on jo luvitusvaiheessa tai rakennusvalmiita.

STY:n päivitetyn hankelistan mukaan Suomessa on yli 2400 MW luvitusvaiheessa olevia ja 800 MW rakennusvalmiita tuulivoimahankkeita. Luvitusvaiheessa oleva hanke voi parhaimmillaan olla rakennusvalmis muutamassa kuukaudessa. Toteutuessaan näiden hankkeiden investointiarvo on noin 4,8 miljardia euroa. Tämä tarkoittaisi monen pienemmän kunnan osalta huomattavia maanvuokra- ja kiinteistöverotuloja sekä maanrakennuspuolella alihankintaketjuille töitä siellä, missä niitä taloudellisessa taantumassa kipeästi kaivataan.

Valtakunnan tasolla uudet investoinnit tarkoittaisivat mahdollisuutta rakentaa energiaomavaraisuutta lisäävää uusiutuvan energian kapasiteettia hyvinkin nopeasti. Kaikkien 12 900 MW toteutuminen mahdollistaisi lähes 20 miljardin euron investoinnit tuulivoimaan Suomessa.

Osa suunnitteilla olevista hankkeista on jätetty odottamaan päätöksiä uusiutuvan energian rakentamisen jatkosta. Kuitenkin myös uusia hankkeita on alettu suunnitella viimeisen vuoden aikana, mikä osoittaa, että luottamus tuulivoima-alan tulevaisuuteen on säilynyt. Parhaillaan suunnitteilla olevan energia- ja ilmastostrategian uusiutuvan energian tavoitteet ja sekä uusi tukimekanismi vaikuttavat siihen, missä määrin tuulivoimahankkeita tullaan toteuttamaan. Tuulivoima-alan jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että uusiutuvan energian uudet suuntaviivat ovat selkeät ja löytyvät nopealla aikataululla.

Hankkeiden suuri määrä mahdollistaa kilpailutuksen

Suomen laaja hankeportfolio ja hanketoimijoiden joukko mahdollistavat nykyistä tukimekanismia markkinaehtoisemman tukimekanismin käyttöönoton. Tuotantotuen kilpailutus toimisi hyvin tilanteessa, jossa laaja joukko hanketoimijoita omistaa suuren määrän potentiaalisia hankkeita.

”Suunnitteilla olevia hankkeita on todella paljon, mikä olisi tuen kilpailutuksen kannalta erinomainen asia. Tällä määrällä hankkeita ja hanketoimijoita kilpailu on aitoa ja kustannustehokkaimman tason määrittäminen tuelle on mahdollista. Samalla myös ylituen riski poistuu. Tuulivoimasta on kehittynyt viime vuosina erittäin kilpailukykyinen energiantuotantomuoto, kun voimaloiden tekniikka on kehittynyt ja tornikorkeudet ovat kasvaneet sekä roottoreiden lavat pidentyneet”, kertoo Suomen Tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen.

STY:n hankelista on ladattavissa yhdistyksen verkkosivuilla kohdassa Teollinen tuulivoima Suomessa.

Lisätiedot:

Anni Mikkonen
P. 040 550 3858

Jari Suominen
P. 050 595 6780

Tuulivoima - Puhdasta, turvallista, suomalaista.

Suomen Tuulivoimayhdistys ry (STY) on tuulivoima-alan edunvalvontajärjestö, joka kokoaa yhteen tuulivoima-alasta kiinnostuneita yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita tahoja. Vuonna 1988 perustettu yhdistys jakaa tietoa, ja tukee tuulivoima-alan kehitystä ja toimintaa Suomessa. STY:llä on yli 170 yritysjäsentä ja noin 200 henkilöjäsentä, joiden yhteinen tahtotila on edistää tuulivoimarakentamista. Yritysjäsenet edustavat lukuisia eri toimialoja.

STY:n verkkosivut

STY:n aineistopankki