Etusivu » Tiedotteet » Energia » Suomi menetti tilaisuuden vähentää ydinvoimariippuvuutta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomi menetti tilaisuuden vähentää ydinvoimariippuvuutta

Julkaistu: 05.08.2015 klo 12:40
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto tiedottaa – julkaisuvapaa heti

Suomi menetti tilaisuuden vähentää ydinvoimariippuvuutta

Suomen luonnonsuojeluliitto arvostelee voimakkaasti työ- ja elinkeinoministeriön päätöstä jatkaa Fennovoiman ydinvoimalan rakentamislupahakemuksen käsittelyä. Päätös sotii kaikkia niitä tietoja vastaan, joiden mukaan ydinvoiman kannattavuus on nopeasti heikentymässä uusiutuvan energian läpimurron johdosta. Päätös vaikeuttaa myös hallituksen sitoumusta kasvattaa uusiutuvan energian osuutta kotimaisessa energiantuotannossa.

Luonnonsuojeluliitto hämmästelee erityisesti elinkeinoministeri Olli Rehnin väitettä, jonka mukaan ydinvoima olisi järkevä siirtymäkauden vaihtoehto päästöttömään energiatuotantoon siirryttäessä. Ydinvoiman lisärakentaminen vie resursseja uusiutuvan energiatuotannon kehittämiseltä ja vinouttaa energiatuotantoa merkittävästi. Se ei myöskään vähennä kivihiilen tai tuontiöljyn käyttöä, sillä niitä hyödynnetään meillä lähinnä lämmön- ja huippuvoimantuotannon yhteydessä.

Luonnonsuojeluliitto tiedostaa valtiontalouden ahdingon ja työllistämistarpeet, joita TEM pyrkii nyt helpottamaan jatkamalla neuvotteluja Fennovoiman ydinvoimahankkeesta. Ministeriön ratkaisu merkitsee kuitenkin vakavaa takaiskua uusiutuvan energiatuotannon kehittämiselle, joka työllistävyytensä ohella mahdollistaisi kestävän ja vastuullisen energiatalouden tuleville sukupolville.

Suomella oli historiallinen tilaisuus kääntää energiatalouden suuntaa pois ydinvoimasta. Se tilaisuus on nyt menetetty. On surullista todeta, että ratkaisun teki ministeri Rehn, joka vielä vuosi sitten arvosteli kovasanaisesti Fennovoima-hanketta kirjoittamalla seuraavasti: “Suomesta uhkaa tulla epäonnistuneiden ydinvoimahankkeiden ulkomuseo, joka putoaa kelkasta vihreän talouden kehittämisen saralla”. Näin on todella käymässä, ja päätöksestä vastaa Rehn itse.

- suojelupäällikkö Leo Stranius, puh: 040-7547371
- toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, puh: 050-3478778
- linkki Olli Rehnin blogikirjoitukseen 28.9.2014: http://web.archive.org/web/20150328215411/http://suomenparhaaksi.fi/kohti-uutta-teollisuuspolitiikan-pohjakosketusta/

Maija Lielahti