Etusivu » Tiedotteet » Energia » Suomen Luonto: Turpeennostosta yhä enemmän valituksia

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen Luonto: Turpeennostosta yhä enemmän valituksia

Julkaistu: 18.11.2011 klo 14:20
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Turpeennosto herättää Suomessa yhä enemmän vastustusta. Suomen Luonto -lehden selvityksen mukaan Vaasan hallinto-oikeuteen tuli vuonna 2009 alle sata valitusta turvetuotannon ympäristölupapäätöksistä mutta vuotta myöhemmin 119. Vuoden 2011 aikana valituksia on tullut tähän mennessä jo 111.

Runsaan vuoden aikana noin joka neljännessä Vaasan hallinto-oikeuteen tulleessa Vapon hakemaa ympäristölupaa koskevassa valituksessa asialla on ollut itse Vapo, joka on ollut tyytymätön aluehallintoviraston päätökseen. Valtaosa valituksista on kuitenkin muiden tekemiä. Ilmiön taustalla on usein kansalaisten huoli kala- ja uimavesiensä pilaantumisesta turvesoilta karkaavan humuksen takia.

Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkavan mukaan turvehankkeita vastustavia kansanliikkeitä syntyi viime kesänä eri puolille eteläistä Suomea.

"Etelä-Savossa on vaikuttanut pitkään paikallinen turverinki. Pohjois-Pirkanmaalla Parkanon seudulla on ollut jonkinlaista liikehdintää jo muutaman vuoden, samoin Saarijärvellä Keski-Suomessa. Uusia paikkoja on Multialla, Petäjävedellä ja Keuruulla", Sulkava kertoo.

Myös Seinäjoelta ja Joutsasta on oltu liittoon yhteydessä. Pohjois-Karjalassa, Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla, Kymenlaaksossa, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessakin on turvehankkeiden vastaista liikehdintää.

Juuri ilmestyneessä Suomen Luonnossa (9/2011) on laaja artikkeli turpeen kaivun vaikutuksesta järviluontoon. Esimerkiksi Puulalla sen pelätään samantavan vesistön muikun kudulle sopimattomaksi.

Lisätietoja: toimittaja Jouni Tikkanen 050 432 8421

www.suomenluonto.fi

www.facebook.com/suomenluonto

Suomen Luonnolla on 116 000 lukijaa. Lehti on valittu Vuoden laatulehdeksi 2011.