Etusivu » Tiedotteet » Energia » STY: Hyviä uutisia, tutkat ja tuulivoima mahtuvat samalle alueelle

Suomen Tuulivoimayhdistys ry

STY: Hyviä uutisia, tutkat ja tuulivoima mahtuvat samalle alueelle

Julkaistu: 24.05.2013 klo 10:34
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Suomen tuulivoimayhdistys ry (STY) on erittäin tyytyväinen, että tuulivoiman ja puolustusvoimien aluevalvonnan yhteensovittamisen kanssa on edetty ripeästi. Raahen seudulla päästään etenemään miljoonien eurojen hankkeiden kanssa.

Torstaina lisätalousarviokäsittelyssä myönnetty rahoitus mahdollistaa tuulivoiman kehittämisalueita koskevan lakiehdotuksen etenemisen eduskunnalle. Kehittämisalueiden hanketoimijoilta kerättävällä veroluonteisella maksulla rahoitetaan tutkahankinta, mutta valtio rahoittaa oston alkuvaiheessa.

”Raahen seudulla on hyvät tuuliolot, ja alueella tulee olemaan merkittävä tuulivoimakeskittymä. Näin 50 000 euron voimalakohtaisista maksuista kertyy iso summa vuosien kuluessa”, STY:n puheenjohtaja Jari Suominen sanoo. ”Kaikki osapuolet tekivät kompromisseja, jotta yhteiskunnan, alueen ja toimijoiden kannalta tärkeä asia saatiin ratkaistua. Alueen yhtenä hanketoimijana olen iloinen siitä, että maksun määräytymisen perusteet ovat selkeät ja läpinäkyvät”, Suominen jatkaa.

Alueella olevat lukuisat hankkeet ovat eri vaiheissa. Muutamilla hankkeilla on jo rakennuslupa ehdollisena, mikä tarkoittaa, että rahoituksen ollessa kunnossa hankkeiden rakentamisen kanssa päästään aloittamaan heti. Tällöin ensimmäiset alueen voimalat voisivat STY:n arvion mukaan valmistua jo ensi vuoden aikana. Osa hankkeista joutuu vielä hankkimaan muita kuin tutkavaikutuksiin liittyviä lausuntoja ja lupia.

”Toiveemme toki on, että asia etenee sujuvasti ja odotusten mukaisesti myös eduskunnassa ja että puolustusvoimat pääsevät tilaamaan uuden tutkan kesän aikana”, STY:n toiminnanjohtaja Anni Mikkonen toteaa. ”Haluamme omalta osaltamme lämpimästi kiittää eri tahoja loistavasta yhteistyöstä asian ratkaisemiseksi tältä osalta! Tästä saatiin hyvä esimerkkitapaus, jonka pohjalta työtä tulee pikaisesti jatkaa pureutumalla Kaakkois-Suomen vastaaviin haasteisiin. Hyvällä yhteistyöllä ja avoimella keskustelulla pystytään varmasti löytämään luovia ratkaisuja”, Mikkonen jatkaa.

LISÄTIETOJA:
Jari Suominen                                                               Anni Mikkonen
Puheenjohtaja                                                              Toiminnanjohtaja
Suomen Tuulivoimayhdistys ry                                        Suomen Tuulivoimayhdistys ry
P. 050 595 6780                                                           P. 040 771 6114

TEM:n tiedote

Suomen Tuulivoimayhdistys ry (STY) on tuulivoima-alan edunvalvontajärjestö, joka kokoaa yhteen tuulivoima-alasta kiinnostuneita yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita tahoja. Vuonna 1988 perustettu yhdistys välittää tietoa ja pyrkii monin keinoin muovaamaan suomalaista toimintaympäristöä mahdollisimman tuulivoimamyönteiseksi. STY:ssä on yli 230 henkilöjäsentä sekä yli 150 yritys- ja yhteisöjäsentä.

www.tuulivoimayhdistys.fi
www.tuulivoimayhdistys.fi/kuvapankki