Etusivu » Tiedotteet » Energia » Skyn lahjoitusrahasto

Skyn lahjoitusrahasto

Julkaistu: 11.03.2009 klo 09:05
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiateollisuus ry:n (ET) hallitus perusti 28.2. pitämässään kokouksessa Sky:n lahjoitusrahaston. Perustamisen taustalla oli Suomen Kaukolämpö ry:n (Sky) viime vuoden marraskuussa pidetyn yhdistyskokouksen päätös purkaa yhdistys ja luovuttaa sen omaisuus ET:lle. Luovutussopimuksen mukaan ET käyttää pääosan saadusta varallisuudesta kaukolämpöalan tutkimusta ja akateemista koulutusta edistävän Yhdyskuntien energiatekniikan lahjoitusprofessuurin rahoittamiseen ja loput kaukolämpöalan tutkimukseen ja kehittämiseen.

Sky:n lahjoitusrahastolla edistetään
kaukolämpöalan tutkimusta

Myös muita energia-alan lahjoituksia viime vuosien aikana

ET:n edeltäjäjärjestöihin liittyen on viime vuosien aikana tehty pari muutakin lahjoituspäätöstä. Energia-alan työnantajayhdistys ry Enertan lopetettua toimintansa vuonna 2006 se lahjoitti varansa Energiateollisuus ry:lle käytettäväksi energia-alaa opiskelevien nuorten kannustamiseen. Lahjakirjan mukaisesti perustettiin Energiateollisuuden stipendirahasto, josta myönnetään tukea energia-alaa opiskeleville nuorille.

Sähköenergialiitto ry Senerin täytettyä 80 vuotta vuonna 2006 se päätti taas lahjoittaa viiden vuoden määräaikaisen sähköenergiamarkkinoiden professuurin Lappeenrannan teknilliselle yliopistolle. Professuurin toimialaan kuuluu sähkö- ja päästökauppa. Virkaan nimitettiin Satu Viljainen

Keväällä 2007 ET lahjoitti yhdessä ABB:n, Fortumin ja Vattenfallin kanssa Tampereen teknilliselle yliopistolle (TTY) kuusivuotisen sähkövoimatekniikan professuurin, jonka alaksi määriteltiin ”sähkönjakelun informaatiosovellukset ja omaisuuden hallinta”. Virkaan nimitettiin Pekka Verho. Lahjoitukseen liittyi ohjausryhmä, jossa on lahjoittajien edustuksen lisäksi TTY:n edustus.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60 772