Etusivu » Tiedotteet » Energia » Sähköenergian hinta nousi viime vuonna yli 17 prosenttia

Energiateollisuus ry

Sähköenergian hinta nousi viime vuonna yli 17 prosenttia

Julkaistu: 13.01.2009 klo 09:55
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Sähköenergian julkinen vähittäishinta nousi kotitalouksilla vuoden 2008 aikana 17,2 %. Sähkön siirtohinnat nousivat vain 3 %.

Sähköenergian vähittäishintojen nousuvauhti jyrkkeni päättyneen vuoden loppupuoliskolla ja vuodenvaihteessa. Vielä heinäkuun alkuun saakka tapahtuneet hintamuutokset ennakoivat toteutunutta pienempää muutosta. Viime vuoden aikana lähes kaikki sähkönmyyjät nostivat sähköenergian hintojaan.
Vuodesta 2003 lähtien sähkölämmittäjien sähkön hinta on noussut muita kotitalouskäyttäjiä voimakkaammin. Sähkö kokonaisuudessaan, sisältäen siirtomaksun ja verot, on kallistunut vuodessa kotitalouskuluttajille 10 % ja sähkölämmitystalouksille 13 %. Kerrostalossa asuville kuluttajille tämä on merkinnyt 30 euron ja sähkölämmitystalouksille lähes 210 euron lisälaskua.

Energiamarkkinaviraston ylläpitämässä kuluttajille suunnatussa
www.sahkonhinta.fi -palvelussa on asuinpaikasta riippuen tarjolla hyvinkin edullisia sähkötarjouksia (liite). Tämän vuoden alussa noin 80 prosentissa eri verkkoalueista ulkopuolinen myyjä tarjosi uutta sähkösopimusta paikallisen myyjän ns. toimitusvelvollista listahintaa halvemmalla. Kotitalouksille keskimääräinen säästömahdollisuus myyjää vaihtamalla on noin 30 - 50 euroa ja sähkölämmittäjille noin 200 euroa vuodessa.

Määräaikaisten sähkösopimusten hinnat kääntyivät loppuvuonna laskuun

Yhden ja kahden vuoden määräaikaisten sähkösopimusten tarjoushinnat kääntyivät viime vuoden lokakuussa laskuun. Tällä hetkellä tarjolla olevat uudet määräaikaiset sähkösopimukset ovat kotitalouksille keskimäärin 2,5 % ja sähkölämmitystalouksille 5 % edullisempia kuin vuosi sitten. Yhden ja kahden vuoden määräaikaisia sähkösopimuksia tarjotaan toistaiseksi voimassaolevia tarjoushintoja halvemmalla.

Toistaiseksi voimassaolevien sähkösopimusten tarjoushinnat nousivat koko viime vuoden ajan. Kotitalouksille tarkoitettujen toistaiseksi voimassaolevien sähkösopimusten tarjoushinnat kallistuivat vuodessa 21 % eli hieman toimitusvelvollisuushintoja voimakkaammin.
Sähkön siirtohintojen kehitys vuoden 2008 aikana oli hyvin maltillista. Siirtohinnat nousivat kaikissa kuluttajaryhmissä ja teollisuudessa keskimäärin 3 %.

Lisätiedot: ylijohtaja Asta Sihvonen-Punkka, puh. 010 6050 011, ryhmäpäällikkö Antti Paananen, puh. 010 6050 013, yli-insinööri Tapio Silvennoinen, puh. 010 6050 019.

Liitteet

- Sähköenergian paikallinen toimitusvelvollisuushinta yhtiöittäin vrt. alueen tarjoushinnat
- Mitä kuluttajan sähkölaskulle tapahtui vuodessa ja miksi?
- Taustatietoa sähkönkäyttäjille

Liitetiedostot:
 Mitä kuluttajan sähkölaskulle tapahtui vuodessa ja miksi? (Mita_kuluttajan_sahkolaskulle_tapahtui_vuodessa.ppt)
 Taustatietoa sähkönkäyttäjälle (Taustatietoa_sahkonhinta_2008.doc)
 Vertaa: paikallinen toimitusvelvollisuushinta ja tarjoushinnat (Alueellinen_hintavertailu_13012009.pdf)