Etusivu » Tiedotteet » Energia » Saarioinen ja Adven tehostavat energian käyttöä Saarioisten Sahalahden tehtaalla

Adven Oy

Julkaistu: 29.04.2013 klo 15:00
Julkaisija: Adven Oy

Helsinki 29.4.2013 - Adven Oy on toimittanut Saarioisten Sahalahden tuotantolaitosten tarvitseman kylmä- ja lämpöenergian jo vuosia. Uuden sopimuksen myötä Adven laajentaa energiantoimitustaan Saarioiselle sekä parantaa Saarioisten energiatehokkuutta.

Advenin ja Saarioisten sopimien uusien investointien avulla Saarioisen Sahalahden tehtaiden energiatehokkuutta ja ympäristömyötäisyyttä kasvatetaan entisestään. Kylmäntuotannon laajentamisen lisäksi Adven rakentaa uuden lämpöpumppuratkaisun broileriteurastamon kylmälaitoksen yhteyteen. Lämpöpumppulaitoksella parannetaan kylmälaitoksen energiatehokkuutta hyödyntämällä kylmälaitoksen lauhdelämmöt. Lämpöpumppulaitoksen tuottamalla lämpöenergialla vähennetään primäärienergian käyttöä broileriteurastamolla noin 50 %.

Adven on suunnitellut laitoksen tekniset ratkaisut yhteistyössä Saarioisten kanssa. Uuden lämpöpumppulaitoksen rakentamisen lisäksi tehtaan energiantuotannon ohjaus- ja valvontajärjestelmä päivitetään ja ohjaustoiminnot keskitetään yhteen valvomopisteeseen. Lisäksi kylmälaitoksia kaukovalvotaan vuorokauden ympäri Advenin keskusvalvomosta Vantaalta.

”Haluamme varmistaa, että käytössämme on kustannustehokkaan, energia-alaan keskittyvän yrityksen osaaminen, ja että itse voimme keskittyä omaan tekemiseemme. Tärkeitä näkökohtia ovat myös ympäristö- ja turvallisuusasiat. Kun koko paketti tulee yhdeltä toimittajalta, ovat vastuukysymykset selviä”, kertoo Saarioisten Sahalahden kunnossapitopäällikkö Jari Savolainen.

”Sahalahden tuotannon kasvaessa haluamme keskittyä entistä paremmin omien tuotteidemme valmistamiseen. Kokemuksemme Advenista energiakumppanina tuotannossamme tarvittavan kylmä- ja höyryenergian toimittajana ovat olleet hyviä. Siksi halusimme jatkaa ja kehittää yhteistyötämme Advenin kanssa”, toteaa Saarioisten johtaja, osto ja tekniikka, Olavi Virtanen.

Maakaasulla korvattu öljyn käyttöä

Sahalahdella toimivat höyry- ja lämpölaitokset on muutettu maakaasukäytölle syksyllä 2011. Maakaasu korvaa aiemmin laitoksilla käytössä olleen raskaan polttoöljyn. Maakaasun käytön avulla Saarioisten päästöt ovat vähentyneet merkittävästi hiilidioksidin ja rikkipäästöjen osalta myös lämmöntuotannossa.

Saarioinen yrityksenä

Saarioinen on kotimainen perheyritys ja yksi Suomen johtavista ruokataloista. Saarioinen toimii hyvän arjen puolesta tarjoamalla maistuvaa valmisruokaa, lihaa, lihavalmisteita ja säilyviä tuotteita päivän eri ruokailuhetkiin. Saarioinen on markkinajohtaja useilla toimialueillaan. Saarioisten liikevaihto vuonna 2012 oli 334,2 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli keskimäärin 1 970 henkilöä. Saarioisilla on tehtaita Kangasalla, Valkeakoskella, Huittisissa ja Jyväskylässä sekä pääosin Baltian markkinoille tuotteita tekevä valmisruokatehdas Virossa. www.saarioinen.fi

Adven yrityksenä

Adven on johtava suomalainen luotettavia energiaratkaisuja ja kaukolämpöä toimittava energiayritys. Ratkaisut perustuvat asiakkaiden tarpeisiin räätälöityihin kokonaisratkaisuihin, joiden avulla Adven toimittaa energiatuotteet luotettavasti, kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden. Tuotteita ovat mm. teollisuushöyry ja -kylmä, lämpö, jäähdytysratkaisut, kaasu, sähkö sekä muut asiakkaan edellyttämät tuotteet. Adven toimittaa energiaa Suomessa ja Virossa 162 räätälöidyn laitoksen ja 46 kaukolämpöverkon voimin. www.adven.fi