Etusivu » Tiedotteet » Energia » Sään lauhtuminen aiheuttaa uusia sähkökatkoja

Elenia

Sään lauhtuminen aiheuttaa uusia sähkökatkoja

Julkaistu: 25.11.2015 klo 10:30
Julkaisija: Elenia

Sään lauhtuminen aiheuttaa uusia sähkökatkoja. Hämeessä, Pirkanmaalla ja Keski-Suomessa puustoon muodostui viikonvaihteen lumisateiden jälkeen lumen jäädyttyä tykkylumialue, eikä puusto kestänyt lumikuorman painoa. Puustoa on taipunut ja kaatunut metsistä tuhansittain sähköjohdoille aiheuttaen sähkökatkoja. Nyt sään lauhtuminen ja myös vesisade pudottaa lunta, puut nousevat uudestaan ylös ja aiheuttavat uudelleen sähkökatkoja.

Kanta-Hämeessä on syntynyt lisäongelmia Tammelan sähköasemalla, johon on tullut aamulla häiriö. Sähköaseman tekninen vika on aiheuttanut Tammelaan uuden sähkökatkoalueen. Vian syytä selvitetään.

Fingridin kantaverkossa häiriöitä Orivesi – Mänttä välillä

Pirkanmaalla Oriveden ja Juupajoen alueilla sähkökatkotilannetta on yöstä alkaen vaikeuttanut myös Fingridin kantaverkon vika Kangasalan ja Mäntän alueella Oriveden seudulla. Oriveden ja Juupajoen sähköasemien sähkönsaannissa on ollut vaikeuksia ja tilanne jatkuu Juupajoen sähköaseman osalta. Silti tälläkin alueella on edelleen sähkökatkoja lumikuormien jälkitilanteesta johtuen. Fingridin tiedotteen pääsee tästä LINKKI

Lumikuormien jälkitilanne erittäin vaikea

Etelä-Suomessa rajallisen alueen poikkeukselliset puustoa kaataneet tykkylumet ovat aiheuttaneet sähkönjakeluun erittäin vaikean jälkitilanteen. Lumikuorman painosta sähköjohdoille kaatuneita on poistettu tuhansittain, ja nyt ylösnousevat puut osuvat sähköjohtoihin uudelleen. Lauhan ja sateen vuoksi puusto on märkää ja eri puolilla verkkoa tulee uusia tavat sähkökatkoja.

Pahoittelemme syvästi päiviä kestänyttä erittäin vaikeaa ja vain Elenian alueella osuneen tykkylumen aiheuttamaa sähkökatkotilannetta. Työ maastossa jatkuu tauotta. Töissä on asentajia, metsureita, helikoptereita sekä tarvittaessa myös motoja.  Helikoptereilla tarkastetaan jatkuvasti missä puustossa on pahimmat ongelma-alueet.

Lisätietoja: Heini Kuusela-Opas, viestintäjohtaja, puh. 040 5624335, Elenia Oy

Elenia Oy palvelee 415 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki