Etusivu » Tiedotteet » Energia » Raskas lumikuorma on kaatanut tuhansia puita Elenian sähköverkolle

Elenia

Raskas lumikuorma on kaatanut tuhansia puita Elenian sähköverkolle

Julkaistu: 21.11.2015 klo 07:30
Julkaisija: Elenia

Ilmatieteen laitoksen päivystyksen mukaan eilen alkanut ja yön jatkunut märän lumentulo on osunut pahiten suoraan Elenian alueelle ja erityisesti Pirkanmaalle.

Yöllä maastossa vikoja korjanneet asentajat kertovat lumen painavan metsistä tuhansittain puita sähköjohdoille. Aamuun mennessä Elenian sähköverkossa on pelkästään keskijännitteisessä runkoverkossa pitkälle toistasataa vika-aluetta, joilla on puita sähköjohdolla vika-alueita kohden kymmenittäin ja sadoittain.

Massiivisimmat lumimäärät ovat sataneet erityisesti Kangasalle, Orivedelle, Juupajoelle, Jämsään ja Mänttä-Vilppulaan. Esimerkiksi Juupajoella lunta on tullut 27 senttimetriä, kerrotaan ilmatieteenlaitoksen päivystyksestä. Muita pahiten raskaasta lumikuormasta kärsiviä alueita ovat esimerkiksi Lempäälä, Akaa ja Ruovesi.

Aamulla seitsemältä Elenian asiakkaita oli sähköttä Pirkanmaalla lähes 20 000, Kanta-Hämeessä noin 6000 ja Keski-Suomessa yli 2500.

Liikkuminen teillä ja maastossa on hidasta ja hankalaa lumimäärän vuoksi. Lunta on laajoilla alueilla Pirkanmaalla parikymmentä senttiä ja yli. Maastosta kerrotaan, että teiltäkin joudutaan raivaamaan puustoa ennen kuin sähköverkon vikapaikoille päästään.

Lauantai päivän aikana lunta tulee edelleen lisää. Lauantai-iltana ja sunnuntain vastaisena yönä lumentulo voi Elenian alueella runsastua Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Lämpötila pysyttelee kahta puolen nollan, mikä hankaloittaa tilannetta. Lumisade on edelleen märkää ja raskasta ja lumi tarttuu puihin lujaa. Ilmatieteenlaitoksen arvion päivystyksen mukaan lämpötila nousee reippaasti plussalle vasta tiistaina päivällä. Vasta kunnon lämpöasteet pudottavat lumen puista.

Ennakoimme erittäin haastavaa viankorjausurakkaa koko viikonlopulle. Uusia sähkökatkoja syntyy koko viikonlopun. Puut antavat periksi jo tähän mennessä tulleesta lumesta yhä uusissa paikoissa ja lunta tulee myös lisää. Sähköverkon korjausolosuhteet ovat hyvin haastavat. Sähköverkon helikopteritarkastuksia ei päästä tekemään ennen kuin lumisade lakkaa.

Elenian sähkökatkotilannetta voi seurata osoitteessa: www.elenia.fi/sähkökatkokartta
Kaikkien yhtiöiden sähkökatkoista saa kokonaiskuvan täältä: http://sahko.hylly.org/#/nyt Energiateollisuus ry:n karttapalveluun on koottuna kaikkien sähköyhtiöiden sähkökatkokartat: energia.fi/hairiokartta

Varoitus
Johdoilla roikkuviin puihin ei saa koskea eikä ryhtyä itse raivaamaan. Sekä raivaus- että korjaustyöt ovat turvallisuussyistä ehdottomasti ammattilaisten työtä.

Lisätietoja: Heini Kuusela-Opas, viestintäjohtaja, Elenia Oy 040 562 4335 Elenia Oy

Elenia Oy palvelee 415 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki