Etusivu » Tiedotteet » Energia » Pk-sektori on tärkeässä roolissa metsäteollisuuden uusissa innovaatioissa

Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri

Pk-sektori on tärkeässä roolissa metsäteollisuuden uusissa innovaatioissa

Julkaistu: 26.06.2013 klo 08:30
Julkaisija: Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri

Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri kehittää toimintamallia, joka auttaa pk-sektoria uuden liiketoiminnan alkutaipaleella.

Metsäteollisuuden mullistavat uudet innovaatiot voivat tulla myös pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä. Näin kertoo tuore selvitys, jossa Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri kartoitti metsäteollisuuden ja metsäbiotalouden tulevaisuutta. Suurin potentiaali nähdään metsäbiotaloudessa: millaisia uusia tuotteita puusta, puun kuoresta tai muusta metsäbiomassasta voi syntyä. Liiketoimintamahdollisuuksia on myös koneissa ja laitteissa, joilla metsäbiomassaa korjataan, kuljetetaan ja jalostetaan.

Innovaatioita odotetaan pk-yrityksiltä, mutta hyvästä ideasta on vielä pitkä matka menestyksekkääksi liiketoiminnaksi. Metsäbiotalouden alalle on syntynyt vasta harvoja pk-yrityksiä, joiden tuoteideoita voidaan pitää radikaaleina. Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusterin ja Spinverse Oy:n toteuttamassa selvityksessä löydettiin suurimmat syyt tähän.

”Idean kehittämisessä tuotteeksi on pullonkauloja: tuoteidean kehittäminen laboratoriomittakaavasta tuotantomittakaavaan, ensimmäisten todellisten asiakkaiden löytäminen ja osaamisen hankkiminen ovat usein vaikeita ja resursseja vaativia vaiheita”, Leena Favén, Teknologiakeskus KETEK Oy:n kehittämispäällikkö, kertoo.

Uutta toimintamallia testataan syksyllä

Alun ongelmien ylipääsemiseksi Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri on kehittänyt toimintamallia, jota testataan tämän vuoden aikana yhdessä yritysten kanssa. Siinä autetaan pk-yrityksiä ensimmäisten, uusien tuotteiden kehittämisessä kohdattavien pullonkaulojen yli. Käytännön työn toteuttaa Spinverse Oy Uusiutuva metsäteollisuus –osaamisklusterin ohjauksessa.

”Vuoden 2013 loppuun mennessä testaamme toimintamallia kolmen pilottiprojektin avulla. Näin näemme, miten voimme edistää pk-yritysten liiketoimintaa parhaiten”, Favén toteaa.

Pk-yritykset voisivat löytää uusia ideoita myös suuryritysten ylijäämästä. Suuryrityksiltä jää käyttämättä paljon ideoita, jotka eivät ole niille tarpeeksi isoa bisnestä.

”Pk-yrityksille näistä voisi kuitenkin tulla menestyksekästäkin liiketoimintaa, mutta esteinä ovat muun maussa rahoituksen puute ja pk-yrityksen rajalliset resurssit esimerkiksi tuotekehityksessä ja markkinoinnissa. Näihin pyrimme löytämään apua”, Leena Favén toteaa.

Tervetuloa Metsäbiotalouden RoadShow -kiertueelle

Metsäbiotaloudesta kiinnostuneet pk-yritykset voivat tutustua alan tarjoamiin mahdollisuuksiin helpoiten syksyllä starttaavalla Metsäbiotalouden RoadShow -kiertueella, jonka Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri järjestää kahdeksalla paikkakunnalla ympäri Suomen. Ensimmäinen tilaisuus on syyskuussa 2013. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumiin. Lisätietoa: www.carelian.fi/roadshow

Lisätietoa selvityksestä ja metsäbiotalouden uudesta toimintamallista:

Leena Favén, kehittämispäällikkö, Teknologiakeskus KETEK Oy, puh. 044 725 0273, leena.faven@ketek.fi

Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri

Uusiutuva metsäteollisuus -osaamisklusteri tukee suomalaisen metsäteollisuuden uusiutumista. Se auttaa alan toimijoita tuomaan uusia ratkaisuja perinteisten tuotteiden rinnalle kilpailukyvyn lisäämiseksi ja pk-yritysten kasvun vauhdittamiseksi. Klusteriohjelman toteutukseen osallistuu kuusi osaamiskeskusta; Jyväskylä, Kaakkois-Suomi, Kokkola, Mikkeli, Kajaani ja Pohjois-Karjala. Toimintaa koordinoi Wirma Lappeenranta Oy.

www.fifcluster.fi