Etusivu » Tiedotteet » Energia » Paroc tehostaa tuotannon hallintaa SyncMES-järjestelmällä Itämeren alueen tehtaissaan

Syncron Tech Oy

Julkaistu: 28.06.2010 klo 11:22
Julkaisija: Syncron Tech Oy

Energiatehokkaita eritystuotteita ja -ratkaisuja valmistava Paroc Oy Ab on ottanut käyttöönsä Syncron Techin SyncMES-järjestelmän (MES = Manufacturing Execution System). Aikaisemmin käytössä oli kaksi erillistä ja jo vanhentunutta järjestelmää.

– Halusimme korvata vanhat yhdellä yhteisellä järjestelmällä, jonka avulla saisimme prosesseja yhtenäistettyä, Parocin tietohallintojohtaja Hannu Pääkkönen kertoo.

Parocilla on tuotantoa neljässä Itämeren ympärysmaassa. Järjestelmällä haluttiin kehittää tehdastason valmistuksen ohjauksen luotettavuutta ja käytettävyyttä sekä tiedonkeruun automaattisuutta ja raportointivalmiuksia. Tuotannon tehokkuutta haluttiin parantaa tarpeiden mukaan sovitetuilla hienosuunnittelu- ja ohjaustoiminnoilla sekä yhdenmukaisella tiedonkeruulla ja raportoinnilla.

Tietohallinto taas halusi pienentää kustannuksia ja päästä joustavampaan ylläpitotapaan. Siksi järjestelmä hankittiinkin palveluna.

– Vaikka ostamme palvelua, järjestelmä on silti meille räätälöity. Sovellus on osoittautunut joustavaksi, sillä sitä on voitu kehittää haluamallamme tavalla. Meidän ei ole tarvinnut pakottaa prosesseja järjestelmän vaatimaan suuntaan, vaan järjestelmää muokattiin vastaamaan prosessejamme, Pääkkönen huomauttaa.

Uusi järjestelmä otettiin käyttöön tiukalla aikataululla. Pilottina toiminut Lappeenrannan-tehdas otti järjestelmän käyttöön marraskuussa 2008 ja tällä hetkellä tuorein, Puolan Trzemeszno, viime vuoden lopulla.

– Aikataulu onnistui, koska pilottiin panostettiin. Syncron Tech oli mukana pilotissa, mutta muissa yksiköissä järjestelmä otettiin käyttöön pääosin omin voimin, järjestelmäpäällikkö Tarja Bergström kertoo.

Järjestelmää hiotaan edelleen, mutta hyötyjäkin on jo näkyvissä.

– Datan laatu on parantunut, ja se on vertailukelpoista. Tuotantolaadun hallinnassa on saavutettu keskeisin eli se, että kaikissa tuotantoyksiköissä on käytössä samat metodit ja laatu on samaa, Pääkkönen selvittää.

Järjestelmän haluttiin myös olevan helppokäyttöinen ja luotettava. Uudenlainen korkean käytettävyyden toteutusratkaisu mahdollistaa käytön tehdaslattialta palvelukeskuksesta Suomesta ja SLA-tavoitteen (yli 99,9 prosenttia) saavuttamisen.

Pääkkönen ei itse ollut valitsemassa Syncron Techiä toimittajaksi mutta on tyytyväinen yritykseen.

– Se on osoittautunut hyvin joustavaksi, hän sanoo.

SyncMES otetaan käyttöön Parocin kahdeksannella tehtaalla, samalla Ruotsin kolmannella, Skövdessä syksyllä.

Jussi Kontola

Syncron Tech