Etusivu » Tiedotteet » Energia » Märkä lumi aiheuttaa sähkökatkoja – myrskyn jäljet korjattu

Elenia

Märkä lumi aiheuttaa sähkökatkoja – myrskyn jäljet korjattu

Julkaistu: 03.01.2015 klo 09:09
Julkaisija: Elenia

Aamuyöstä alkanut märkä lumisade aiheuttaa uusia sähkökatkoja perjantaisen myrskytuulen jälkeen. Elenian verkkoalueella uusia sähkökatkoja on lumentulon vuoksi syntynyt erityisesti Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaalla sekä Keski-Suomessa.

Perjantaina koko illan jatkunut myrskyisä tuuli vaurioitti puustoa ja sai aikaan illan ja alkuyön aikana sähkökatkoja eri puolilla Elenian verkkoaluetta Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä myös Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Sähköverkon vaurioita korjattiin koko ilta ja yö.

Aamuyöstä työt sähköverkossa jatkuivat lumentulon vuoksi ja sähkökatkoja korjataan tauotta sitä mukaa, kun painava lumi aiheuttaa ongelmia sähkönjakelulle. Märkä ja painava lumi taivuttaa erityisesti nuoria lehtipuita metsästä sähköjohdoille aiheuttaen sekä lyhyitä räpsykatkoja että vikoja sähköverkkoon.

Sääennusteen mukaan lunta voi tulla vaihtelevasti koko eteläisessä Suomessa aamun ja aamupäivän aikana. Lumisade voi jatkua pitkälle päivään.

Elenian sähkökatkotilannetta voi seurata osoitteessa: http://www.elenia.fi/sahko/sahkokatkotilanne

Energiateollisuus ry:n karttapalveluun on koottuna kaikkien sähköyhtiöiden sähkökatkokartat: http://energia.fi/hairiokartta/

Lisätietoja

Elenian SALAINEN VAIN MEDIAN KÄYTTÖÖN varattu sähkökatkotiedotuksen palvelunumero 040 7460387