Etusivu » Tiedotteet » Energia » Mäntän Energia hakee lupaa kuitusaven hyödyntämiseksi energiatuotannossa

Mäntän Energia Oy

Mäntän Energia hakee lupaa kuitusaven hyödyntämiseksi energiatuotannossa

Julkaistu: 17.12.2015 klo 13:47
Julkaisija: Mäntän Energia Oy

Mäntän Energia on jättänyt ympäristöluvan tarkastuksen yhteydessä Länsi- ja Sisä-Suomen Aluehallintovirastolle lupahakemuksen siistauslietepuristeen hyödyntämiseksi energiatuotannossa. Siistausliete on määritelty Tilastokeskuksen polttoaineluokituksessa sekapolttoaineeksi.

”Haemme lupaa Metsä Tissuen Mäntän tehtaalla sivutuotteena syntyvän siistauslietepuristeen polttamiseen Mäntän Energian energiatuotannossa. Lietepuristetta syntyy tehtaalla vuosittain noin 35 000 tonnia, ja siitä saadaan polttamalla noin 90 000 - 135 000 Gigajoulea energiaa, jota pystytään hyödyntämään paitsi tehtaan, myös koko lähiseudun, energiatarpeeseen. Tuo energiamäärä riittää kaukolämpönä noin 1500 mänttäläisen omakotitalon tarpeisiin vuoden ajan”, toteaa Mäntän Energian toimitusjohtaja Sami Maaniemi. ”Samalla voimme vähentää poltettavan turpeen määrää ja myös liikenteen ympäristökuormitus pienenee, kun lietepuristetta ei tarvitse enää kuljettaa muualle.”

Mikäli lupa saadaan, lietepuristetta ryhdytään polttamaan suunnitelman mukaan syksyllä 2017.

Mäntän Energia Oy:n voimalaitos tuottaa lämpöä Mäntän Kaukolämpö Oy:lle ja lämpöä sekä sähköä Metsä Tissue Oyj:n Mäntän tehtaille.

Lisätiedot:

Mäntän Energia Oy, toimitusjohtaja Sami Maaniemi, p. 010 464 7501