Etusivu » Tiedotteet » Energia » Luonnonsuojeluliitto: turve korvattava puulla myös huoltovarmuuden takia

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto: turve korvattava puulla myös huoltovarmuuden takia

Julkaistu: 28.10.2011 klo 12:56
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Ympäristöministeri Ville Niinistö on ehdottanut luopumista turpeesta asteittain parinkymmenen vuoden aikana. Suomen luonnonsuojeluliitto tukee ajatusta, mutta haluaa että asiassa kiirehdittäisiin.

Suomen luonnonsuojeluliiton luonnonsuojelupäällikkö Ilpo Kuronen muistuttaa, että turve on hyvin epävarma polttoaine, jolla on massiiviset ympäristöhaitat. Turpeenkäyttö aiheuttaa kasvihuonepäästöjä, huomattavia vesistöhaittoja, vähentää monimuotoisuutta ja maiseman kauneutta. Luonnontilaiset suot ovat monelle virkistäytymisen lähde. Soiden marjasato tuo hienon lisän ruokapöytään.

”Turve on korvattava puulla, jonka saatavuus on tasaisesti turvattu ilman turpeen käytön aiheuttamia huomattavia ympäristöhaittoja”, Kuronen toteaa.

Turvetuotanto on riippuvaista poutajaksoista ja ilman kosteudesta. Jos poutakaudet jäävät lyhyiksi ja kosteus on korkea, tuotantotavoitteita ei saavuteta.

Vuosi 2011 on hyvä esimerkki siitä, miten epäluotettava polttoaine turve on, sillä ylivuotisia varastoja ei saatu lainkaan aikaan, ja turvetta korvataan laajasti puulla esimerkiksi Pohjanmaalla.

Hallitusohjelmassa on useita kirjauksia soista ja turpeesta. Hallituskaudella on tarkoitus nostaa turpeen verotusta maltillisesti.

Luonnonsuojelupäällikkö Ilpo Kurosen mukaan turpeen verotusta pitää kiristää tuntuvasti hallitusohjelman linjauksesta.

”Turpeen korvaaminen puulla on yksi kustannustehokkaimmista keinoista vähentää kasvihuonakaasupäästöjä ja parantaa monien vesistöjen tilaa”, hän sanoo.

Energiaturvetta kaivettiin viime kesänä 21 miljoonaa kuutiometriä. Pitkäaikaisesta keskiarvosta jäätiin neljännes. Turpeesta on tulossa pulaa ensi talvena, ja sitä korvataan puulla jolloin Suomen kasvihuonekaasupäästöt vähenevät.

Ilpo Kuronen, luonnonsuojelupäällikkö, puh. 0400 153133

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö