Etusivu » Tiedotteet » Energia » Luminen sähkökatkojen korjaussavotta jatkuu koko viikonlopun – helikopterit kartoittavat tilannetta

Elenia

Julkaistu: 21.11.2015 klo 13:21
Julkaisija: Elenia

Eilisillasta koko yön yli jatkunut märkä lumentulo on osunut massiivisesti suoraan Elenian keskeisimmälle verkkoalueelle Pirkanmaalla, erityisesti Pirkanmaan itäisiin osiin sekä lisäksi Kanta-Hämeeseen ja Keski-Suomeen. Sähköverkossa on johdoilla kaatuneena ja roikkumassa tuhansia puita. Yksistään keskijännitteisessä runkoverkossa on laajoja vika-alueita pitkälle toistasataa, näistä yli puolet Pirkanmaalla.

Vakavimmin lumentulo on katkonut sähköjä alueilla Mänttä-Vilppula, Orivesi,Ruovesi, Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Akaa ja Tammela. Juupajoella, Ruovedellä ja Vilppulassa sähköasemien johtolähdöiltä valtaosa runkoverkosta on sähköttä. Esimerkiksi ilmatieteenlaitoksen sääkartoista näkee, että lumikuorma osui runsaimpana Elenian alueelle eikä juuri muualle.

Helikoptereilla lisää tietoa kokonaiskuvasta

Sää sallii tänään ainakin osittain sähköverkon helikopteri tarkastukset. Yksi kone on lentämässä etelästä Hämeenlinnan Rengon ja Iittalan kautta Kangasalle ja Ruovedelle. Toinen kone kartoittaa tilannetta Mänttä-Vilppulassa.

Lunta tulee edelleen vaihtelevasti. Sääennusteen mukaan illan aikana lumentulo voi olla runsaampaa myös Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Pirkanmaalla lumen määrä voi kasvaa 5 – 10 sentti, Keski-Suomessa ja Pohjanmaan maakunnissa jopa 15 senttiä. Illalla pakastaessa lumi voi tykkyyntyä ja on entistä lujemmin kiinni puustossa.

Ennakoimme sähköverkon korjaustöiden jatkuvan alkuviikkoon, koska lumikuormat saavat aikaan lisää uusia katkoja samaan aikaan, kun aiemmin tulleita korjataan.

Elenian sähkökatkotilannetta voi seurata osoitteessa: www.elenia.fi/sähkökatkokartta

Kaikkien yhtiöiden sähkökatkoista saa kokonaiskuvan täältä: http://sahko.hylly.org/#/nyt Energiateollisuus ry:n karttapalveluun on koottuna kaikkien sähköyhtiöiden sähkökatkokartat: energia.fi/hairiokartta

Varoitus
Johdoilla roikkuviin puihin ei saa koskea eikä ryhtyä itse raivaamaan. Sekä raivaus- että korjaustyöt ovat turvallisuussyistä ehdottomasti ammattilaisten työtä.

Mikäli sähköjen palauduttua kiinteistön sähköverkko käyttäytyy oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, saattaa syynä olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Näissä tilanteissa kannattaa heti katkaista sähkö pääkytkimestä ja ottaa yhteys Elenian vikapäivystykseen 020 690 911.

Lisätietoja: Heini Kuusela-Opas, viestintäjohtaja, puh. 040 562435 Elenia Oy

Elenia Oy palvelee 415 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki