Etusivu » Tiedotteet » Energia » Lisäydinvoimaa tarvitaan

Lisäydinvoimaa tarvitaan

Julkaistu: 16.03.2009 klo 14:36
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen on arvioinut Hufvudstadbladetissa, että Suomi ei tarvitse lisäydinvoimaa kuin korkeintaan yhden laitoksen verran tai ei lainkaan nykyisen neljän ja yhden rakenteilla olevan lisäksi. Ministeri Pekkarinen perusteli arviotaan pelkästään sähköenergian vuotuisen tarpeen laskelmillaan eikä hän lainkaan arvioinut sitä, miten voidaan turvata riittävä kapasiteetti ja sähköenergian saanti myös huippukuormitustilanteissa, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen sanoo.

Lisäydinvoimaa tarvitaan turvaamaan
riittävä kapasiteetti ja omavaraisuus

Naukkarinen muistuttaa, että juuri viime vuoden lopulla hallituksen julkistamassa ilmasto- ja energiastrategiassa asetettiin tavoitteeksi nykyistä suurempi omavaraisuus niin, että omalla tuotantokapasiteetilla pystyttäisiin kattamaan huipun aikainen kulutus ja mahdolliset tuontihäiriöt.

Huippukuormitustilanteissa Suomi on ollut hyvin riippuvainen sähköntuonnista, sen osuus on ollut jopa noin 20 prosenttia kokonaiskapasiteetista eli noin 3.000 MW. Tuonnin varaan ei tulevaisuudessa enää voida kuitenkaan tuudittautua. Suomesta poistuu myös ensi vuosikymmenellä huomattava määrä sähköntuotantokapasiteettia, jota on korvattava uusilla investoinneilla.

Naukkarinen uskoo, että taloudellisen tilanteen parantuessa myös sähkön käyttö tulee edelleen kasvamaan. Tulemme tarvitsemaan merkittäviä investointeja niin uusiutuvaan energiaan, hyötysuhteeltaan tehokkaaseen sähkön ja lämmön yhteistuotantoon kuin ydinvoimaankin.  Riittävillä investoinneilla voimme pienentää päästöjä, vähentää riippuvuutta tuontienergiasta ja pitää huolta kohtuuhintaisesta energiasta, Naukkarinen painottaa.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60 772