Etusivu » Tiedotteet » Energia » Lämmitä kotia energiatehokkaasti - vinkit lämmityskauden alkuun

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Lämmitä kotia energiatehokkaasti - vinkit lämmityskauden alkuun

Julkaistu: 10.10.2016 klo 09:25
Julkaisija: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Syksyn viiletessä ja lämmityskauden alkaessa on hyvä tarkistaa lämmityslaitteiden kunto ja varmistaa lämmityksen energiatehokkuus.

Lämmitys muodostaa suurimman osan asumisen energiankulutuksesta, joten sen tehokkuus vaikuttaa kodin energialaskuun paljon. Lämmityslaitteiden kunto ja oikea käyttö vaikuttavat niiden energiankulutukseen, ja lisäksi kodin lämmitysenergiantarpeen suuruuteen on mahdollista vaikuttaa.

”Oman lämmitysjärjestelmän ja ilmanvaihtolaitteen säätöihin kannattaa tutustua, jotta laitteita osaa käyttää oikein ja energiatehokkaasti. Myös laitteiden säännöllinen huolto ja puhdistus pitävät huolen, että laite kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa.”, kertoo energianeuvoja Laura Vuorinen.

Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savossa listaa seuraavat vinkit lämmityskauden alkuun:

1. Tarkista lämmityslaitteet ja huolla tarvittaessa. Huollon tarve kannattaa tarkistaa jo syksyllä, jolloin huoltoyrityksen saa helpommin paikalle kuin pahimpien pakkasten aikaan. Muista myös ilmalämpöpumpun ja muiden laitteiden säännöllinen puhdistus. Lika ja pöly laitteissa lisäävät niiden energiankulutusta.
  2. Säädä ilmanvaihto. Ilmanvaihtokoneen lämmöntalteenotto kannattaa kytkeä päälle tai jos ikkunoissa on korvausilmaventtiilit, ne on aika laittaa talviasentoon.
  3. Tarkista ikkunoiden ja ovien tiivisteiden kunto ja vaihda tarvittaessa. Vedon tunne ei häviä huoneen lämpötilaa nostamalla. Kun vedon lähde on korjattu, saattaa huoneen lämpötilaa pystyä jopa laskemaan.
  4. Tarkista kodin lämpötila. Lämpötila kannattaa mitata oleskelualueelta niin, että lämpömittari on reilun metrin korkeudessa ja puolen metrin päässä seinästä.
    Huonelämpötilojen ohjearvot:
  • oleskelutiloissa 20 – 22 °C
  • makuuhuoneissa 18 – 20 °C
  • varastot 12 °C
  • autotalli 5°C

Laura Vuorinen, energianeuvoja, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, 0440 361 623, laura.vuorinen@mikseimikkeli.fi

Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savossa on hanke, joka tarjoaa puolueetonta ja maksutonta neuvontaa kodin energia-asioissa maakunnan asukkaille ja loma-asukkaille. Neuvontaa tarjotaan puhelimitse ja sähköpostitse sekä tilaisuuksia ja koulutuksia järjestämällä. Energianeuvonnan tarjoamisen Etelä-Savossa mahdollistavat Mikkelin seutu, Etelä-Savon Energia Oy, Suur-Savon Sähkö Oy ja Suur-Savon energiasäätiö. Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savossa on Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n koordinoima hanke. Lisää tietoa kodin energiankäytöstä löydät www.eneuvonta.fi –sivustolta sekä energiayhtiösi nettisivuilta.

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy luo työtä mikkeliläisille tukemalla yritysten kehitystä, kasvua ja vientiä. Miksei palvelee yrittäjiä liikeidean arvioinnista alkaen, kaikissa kehitysvaiheissa. Asiantuntijamme auttavat yrityksiä sijoittumaan, löytämään työvoimaa, kehittämään liiketoimintaa sekä luomaan kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja. Lisää yrityksestä www.mikseimikkeli.fi