Etusivu » Tiedotteet » Energia » LähiTapiola-ryhmän pääkonttorin katolle aurinkovoimala

LähiTapiola

LähiTapiola-ryhmän pääkonttorin katolle aurinkovoimala

Julkaistu: 26.06.2015 klo 10:02
Julkaisija: LähiTapiola

LähiTapiola on allekirjoittanut sopimuksen ryhmän pääkonttorina toimivan kiinteistön katolle toimitettavasta 170 kilowatin (kW:n) aurinkosähköjärjestelmästä. LähiTapiola-ryhmän pääkonttori sijaitsee Espoon Tapiolassa osoitteessa Revontulenkuja 1. Järjestelmän rakentaminen alkaa heti ja töiden arvioitu kesto on n. 3 kuukautta.

Käytännössä tehomäärä tarkoittaa noin 650 aurinkopaneelia. Voimalan suunnittelussa käytettiin hyväksi koko kiinteistön kattopinta-alaa. Voimalan koko on Suomessa toteutettujen aurinkovoimaloiden kokoluokassa suuri. Aurinkosähköjärjestelmän toimittaa suomalainen Areva Solar Oy. Paneelit kootaan Salossa SaloSolarin toukokuussa 2015 avatussa tehtaassa, minkä ansiosta hankinnan kotimaisuusaste on merkittävä.

”Aurinkovoimalan valmistuminen alkusyksystä tarkoittaa sitä, että vuodelta 2015 voimalasta saadaan jo sähköä. Voimalan tuotannosta saadaan edistyksellisesti tietoa yksittäisen paneelin tarkkuudella. Tällä on merkitystä myös voimalan elinkaaren aikaisen ylläpidon kannalta. Voimalan tuotannosta ja toiminnasta viestitään jatkossa sekä kiinteistön käyttäjille että ulkoisille tahoille”, kertoo ympäristöpäällikkö Mikko Somersalmi LähiTapiola Kiinteistövarainhoidosta.

Aurinkovoimalan tuotanto vastaa noin kymmenen sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähköenergiankulutusta tai noin 80 kerrostalokaksion vuosikulutusta. Kun järjestelmä on täydessä toiminnassa, sen tuottamalla sähköllä voidaan kattaa 40 prosenttia kiinteistön toimistotilojen ja konesalin jäähdyttämiseen tarvittavien vedenjäähdytyskompressoreiden vuosittaisesta sähköenergian kulutuksesta.

”Jo pitkään jatkuneen energiatehokkuustyömme lisäksi kartoitamme jatkuvasti sopivia tilaisuuksia kiinteistöjen tekniseen ja liiketaloudelliseen elinkaareen soveltuviin investointeihin uusiutuvaan energiaan. LähiTapiola-ryhmän pääkonttorissa palaset loksahtivat kohdalleen aurinkosähkön tuotannon osalta. Lisäksi olemme iloisia, että paneelit kootaan Suomessa, koska aurinkoenergian osalta olemme pitkään etsineet myös merkittävän kotimaisuusasteen sisältävää ratkaisua”, Mikko Somersalmi sanoo.

Lisätiedot:

Mikko Somersalmi