Etusivu » Tiedotteet » Energia » Lähes kaikilla sähköt tiistaiaamuna – lentotarkastukset jatkuvat

Elenia

Lähes kaikilla sähköt tiistaiaamuna – lentotarkastukset jatkuvat

Julkaistu: 23.11.2015 klo 19:40
Julkaisija: Elenia

Elenian sähköverkossa on maanantai-illan ja tiistainvastaisena yönä vielä kuntoon laitettavana reilu 300 kilometriä keskijännitteistä runkoverkkoa. Samaan aikaan korjaustyöt etenevät pienjänniteverkossa. Tiistaina jatkuvat lentotarkastukset sähköverkkoa lumikuorman vuoksi uhkaavien puustojen paikantamiseksi.

Illalla klo 19.30 aikaan sähköttä oli alle 3000 asiakasta. Vaikein sähkökatkotilanne on ollut maanantaina olleet Jämsän Länkipohjassa. Alueella lumikuorma on taivuttanut kumoon mittavan määrä puustoa, jota on ollut lumesta raivaamassa metsureiden rinnalla motoja.

Kaikkiaan maanantaina sähkökatkojen korjauksessa töitä on tehnyt yli 400 asentajaa ja metsuria maastossa, muissa tehtävissä noin sata henkeä, esimerkiksi Elenian käyttökeskuksessa ja asiakaspalvelussa.

Tavoite on saada tiistai-aamuun mennessä yön aikana lähes kaikille kotitalouksille sähköt. Tämän jälkeen työ jatkuu mökkialueilla sekä metsästä taipuvien sähköverkkoa uhkaavien puiden poistolla.

Olemme pahoillamme keskelle Elenian verkkoaluetta syntyneen tykkylumitilanteen aiheuttamista pitkistä sähkökatkoista ja niiden aiheuttamista ongelmista. Kiitämme asiakkaitamme, urakoitsijoittemme asentajia ja muuta henkilöstöä, kuntia, pelastuslaitoksia, teleoperaattoreita sekä kaikki kanssamme töitä tehneitä yhteistyöstä ja kärsivällisyydestä.

Lisätietoja: Heini Kuusela-Opas, viestintäjohtaja, puh. 040 5624335, Elenia Oy

Elenian sähkökatkotilannetta voi seurata osoitteessa: www.elenia.fi/sähkökatkokartta
Kaikkien yhtiöiden sähkökatkoista saa kokonaiskuvan täältä: http://sahko.hylly.org/#/nyt
Energiateollisuus ry:n karttapalveluun on koottuna kaikkien sähköyhtiöiden sähkökatkokartat: energia.fi/hairiokartta

Varoitus
Johdoilla roikkuviin puihin ei saa koskea eikä ryhtyä itse raivaamaan. Sekä raivaus- että korjaustyöt ovat turvallisuussyistä ehdottomasti ammattilaisten työtä.

Mikäli sähköjen palauduttua kiinteistön sähköverkko käyttäytyy oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, saattaa syynä olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Näissä tilanteissa kannattaa heti katkaista sähkö pääkytkimestä ja ottaa yhteys Elenian vikapäivystykseen 020 690 911.

Elenia Oy palvelee 415 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki