Etusivu » Tiedotteet » Energia » Kotitalousvähennykseen 20 %:n korotus

Kotitalousvähennykseen 20 %:n korotus

Julkaistu: 16.12.2013 klo 09:02
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä nousee vuoden alussa 2 000 eurosta 2 400 euroon. Koska vähennys on henkilökohtainen, voi samassa taloudessa asuva pariskunta saada yhteensä 4 800 euron vähennykset. Kotitalousvähennystä saa mm. kodin tai vapaa-ajan asunnon taloteknisiin korjaus- ja huoltotöihin sekä lämmitystapamuutoksiin.

Kotitalousvähennystä on mahdollista hyödyntää asumismukavuutta lisäävissä ja asumiskustannuksia pienentävissä toimenpiteissä, kuten vesijohtokalusteiden vaihtaminen uusiin vettä säästäviin malleihin, kylpyhuoneen ja WC-tilojen uusiminen, ilmanvaihtokanavien puhdistus ja termostaattisten patteriventtiilien uusiminen.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n lakimies Pia Kilpeläinen muistuttaa syyskuun alussa voimaan tulleista korjausrakentamisen energiatehokkuusmääräyksistä, jotka edellyttävät energiatehokkuuden parantamista luvanvaraisten korjaushankkeiden yhteydessä. Energiatehokkuutta voi parantaa esim. lämmitystapamuutoksilla, joissa lisätään uusiutuvan energian kuten aurinko- ja maalämmön käyttöä sekä ilmanvaihtojärjestelmän uusimisella ja rakennuksen ulkovaipan tiivistämisellä.

- Jos suunnitelmissa on kodin lämmitystavan muutos tai energiankulutus muuten mietityttää, kannattaa aloittaa suunnittelu ja työt heti, ja muistaa, että työn osuuteen on mahdollista saada kotitalousvähennystä. Koska vähennys myönnetään sinä vuonna, jona työkorvaus on maksettu, voi projektin kuluja jakaa useammalle vuodelle, Kilpeläinen vinkkaa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Lakimies Pia Kilpeläinen p. 040 543 2194, pia.kilpelainen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.