Etusivu » Tiedotteet » Energia » Komission ilmastopaketti kirittää yhteiskunnan sähköistämiseen

Energiateollisuus ry

Komission ilmastopaketti kirittää yhteiskunnan sähköistämiseen

Julkaistu: 20.07.2016 klo 16:26
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Sähkö ja kaukolämpö ovat ratkaisuja EU:n komission Suomelle keskiviikkona asettaman ilmastotavoitteen saavuttamisessa. Suomen tavoitteeksi esitetään päästöjen vähentämistä 39 % vuodesta 2005 vuoteen 2030 päästökaupan ulkopuolella. Kansalliseen tavoitteeseen sisältyvät liikenteen, maatalouden, erillislämmityksen, jätehuollon ja osin pienteollisuuden päästöt. ”Pariisin ilmastosopimusta toteuttava tavoite on erittäin vaativa”, sanoo Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen. ”Nyt on keskityttävä tämän tavoitteen saavuttamiseen ja meillä on tarjota siihen ratkaisuja". Suomen tavoite on EU:n 30 % kokonaistasoa tiukempi.

Asetettu päästötavoite ei koske sähköä, kaukolämpöä eikä energiavaltaista teollisuutta, joilla on EU:n päästökaupan ohjaama 43 % vähennystavoite. Sähköntuotannon päästöt ovat olleet jo pitkään laskussa; vuonna 2015 Suomessa tuotetusta sähköstä 79 % oli kasvihuonekaasupäästötöntä. Kaukolämmön päästöt ovat vähentyneet noin neljänneksellä viidessä vuodessa.

”Suomen on nyt energia- ja ilmastostrategiassaan löydettävä keinot kansallisen päästötavoitteen piirissä olevien sektoreiden päästövähennyksiin. Ei ole varaa kohdistaa voimavaroja tai tukirahoja sinne missä ne eivät tätä tavoitetta edistä”, sanoo johtaja Jukka Leskelä Energiateollisuus ry:stä. ”Katseet on käännettävä öljyn käytön nopeaan vähentämiseen liikenteessä ja lämmityksessä, esimerkiksi kaukolämmön ja sähkön avulla samalla energiatehokkuutta parantaen. ”

Komissio tarjoaa myös mahdollisuutta hyödyntää joustavasti maankäyttö- ja metsäsektorin hiilinieluja sekä rajattua määrää päästökaupasta poistettavia päästöoikeuksia, jotta kunnianhimoisen ilmastopolitiikan kustannustehokkuus voidaan säilyttää.

”On erittäin myönteistä, että Euroopan komissio pystyi Brexitistä huolimatta antamaan Pariisin sopimuksen ja EU:n omien ilmastotavoitteiden toteuttamiseen tähtäävän ilmastopaketin. Tavoite on keskeinen kehys myös Suomessa toteutettavalle energia- ja ilmastopolitiikalle”, korostaa Energiateollisuus ry:n EU-asioiden johtaja Pertti Salminen. ”EU:ssa on samaan aikaan käynnissä päästökaupan uudistaminen. Suomen kannattaa ajaa kustannustehokkuutta eli vahvaa roolia yhteiselle markkinamekanismille. Päästökauppaa voisi myös laajentaa kattamaan suuremman osan EU:n lämmityssektorista.”

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, 050 60 772

Johtaja Jukka Leskelä, 050 593 7233

Johtaja Pertti Salminen, 040 569 6996

Energiateollisuus ry (ET) on energia-alan elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö. Se edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.