Etusivu » Tiedotteet » Energia » Kilpailutus on paras keino lisätä uusiutuvaa energiaa

Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Kilpailutus on paras keino lisätä uusiutuvaa energiaa

Julkaistu: 13.05.2016 klo 14:31
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) asettama uusiutuvan energian tukimekanismin toteuttamista selvittänyt työryhmä on luovuttanut loppuraporttinsa elinkeinoministeri Olli Rehnille tänään. Raportin perusteella on selvää, että tarjouskilpailuun perustuva tuotantotukijärjestelmä antaa parhaat edellytykset täyttää Suomen energia- ja ilmastopoliittiset tavoitteet. Tuotantotuen teknologianeutraali kilpailutus on paras tapa edistää myös tuulivoiman rakentamista Suomessa.

Työryhmän selvityksestä ilmenee, että teknologianeutraaliin tarjouskilpailuun perustuva tuotantotukijärjestelmä on kustannustehokkain tapa tukea uusiutuvan energian tuotantoa Suomessa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tukitaso määräytyy hankkeen kustannustason mukaan ja ainoastaan tuotantokustannuksiltaan edullisimmat hankkeet rakennetaan. Jokaisen kilpailutuskierroksen tukitaso määräytyy teknologian kehitysvaiheen mukaan, ja ylituen riskiä ei näin ollen pääse syntymään.

”Työryhmä teki perusteellista työtä ja punnitsi EU:n sallimien tukimekanismien hyviä ja huonoja puolia erittäin tarkasti. Tuulivoima-alan näkemys on, että tuotantotuen kilpailutus tukisi selkeästi parhaiten uuden tuulivoimatuotannon rakentamista nimenomaan Suomeen. Kotimainen tuotanto taas lisää energiaomavaraisuuttamme ja varmistaa työpaikkojen syntymisen ja pysymisen Suomessa. Tukitason teknologianeutraali kilpailutus on myös EU:n suosittelema malli”, kertoo työryhmän työhön asiantuntijana osallistunut Suomen Tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen.

”On hienoa, että raportissa nostetaan esiin myös uusiutuvan energian kokeiluhankkeiden tukeminen investointituella. Uusien teknologioiden kehittämiseen panostaminen on tärkeää – näin mahdollistetaan innovaatiot, joiden avulla voidaan saada käyttöön täysin uudenlaisia uusiutuvan energian tuotantotapoja. Uusiutuvan energian kasvu on maailmanlaajuinen megatrendi, ja Suomella on korkean teknologiaosaamisen maana hyvät mahdollisuudet tehdä kestävistä energiaratkaisuista uusi vientivaltti”, Mikkonen toteaa.

Suomen hallituksen tavoitteena on uusiutuvan energian käytön kasvattaminen siten, että sen osuus nousee 2020-luvulla yli 50 prosenttiin energiankulutuksesta. Kestävä uusiutuvaan energiaan perustuva energiajärjestelmä vaatii myös merkittävää tuulivoiman lisäämistä. Valmistelussa olevassa energia- ja ilmastostrategiassa tarvitaan kunnianhimoiset uusiutuvan energian – myös tuulivoiman – tavoitteet, sekä keinot tavoitteiden saavuttamiselle. Eri tukimekanismeja puntaroiva raportti antaa hyvän pohjan näiden keinojen määrittämiselle.

Työ- ja elinkeinoministeriön uusiutuvan energian tukijärjestelmien kehittämistyöryhmän loppuraportti

Lisätiedot:

Anni Mikkonen

Jari Suominen

Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Tuulivoima - Puhdasta, turvallista, suomalaista.

Suomen Tuulivoimayhdistys ry (STY) on tuulivoima-alan edunvalvontajärjestö, joka kokoaa yhteen tuulivoima-alasta kiinnostuneita yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita tahoja. Vuonna 1988 perustettu yhdistys jakaa tietoa, ja tukee tuulivoima-alan kehitystä ja toimintaa Suomessa. STY:llä on yli 170 yritysjäsentä ja noin 200 henkilöjäsentä, joiden yhteinen tahtotila on edistää tuulivoimarakentamista. Yritysjäsenet edustavat lukuisia eri toimialoja.

STY:n verkkosivut

STY:n aineistopankki