Etusivu » Tiedotteet » Energia » Kiasmassa käynnistyivät uudistustyöt

Kiasmassa käynnistyivät uudistustyöt

Julkaistu: 09.09.2014 klo 09:55
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt on aloittanut Kiasman uudistustyöt rakennuksesta laaditun pitkän tähtäimen korjaussuunnitelman mukaisesti. Tavoitteena on rakennuksen käytettävyyden ja teknisten ratkaisujen parantaminen.

”Kiasman aulan lasikate uudistetaan, minkä vuoksi Kiasman yleisötilat suljetaan työn ajaksi. Myös osa sisäkatoista uudistetaan ripustusmahdollisuuksien parantamiseksi. Kiasma liitetään kaukokylmäverkkoon ja sisävalaistusta kehitetään energiatehokkuuden parantamiseksi. Rakennusautomaatiota päivitetään, jotta sisäolosuhteita voida hallita entistä paremmin, mikä museorakennuksissa on erityisen tärkeää”, listaa Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Jonni Laitto tehtäviä töitä.

Kiasma on Suomen kansainvälisesti tunnetuin rakennus ja olennainen osa suomalaista rakennettua kulttuuriperintöä. Uudistustyöt eivät muuta rakennuksen nykyistä olemusta, vaan niiden tavoitteena on parantaa rakennuksen käytettävyyttä ja teknisiä ratkaisuja.

Uudistustyöt alkavat syyskuussa 2014 ja kestävät noin 6 kuukautta.  Talon yleisötilat suljetaan kuudeksi kuukaudeksi, sen sijaan henkilökunnan tilat, toimistot, verstaat yms. ovat käytössä. Syksyn aikana Kiasman kokoelmateoksia nähdään mm. Taidehallissa 10.10. avattavassa Kiasma goes Taidehalli -näyttelyssä.

Kiasman uudistustöistä ja niiden kustannuksista vastaa kiinteistön omistajana Senaatti-kiinteistöt. Päätoteuttajaksi on valittu Kenno-Rakenne Oy. Senaatti-kiinteistöt laatii kiinteistöilleen pitkän tähtäimen korjaussuunnitelmat ja vastaa kiinteistöjensä kunnosta suunnitelmallisesti. Kiinteistöt ovat osa Suomen kansallisvarallisuutta. Senaatti-kiinteistöjen tehtävänä on huolehtia valtion rakennuksista ammattitaidolla ja tehokkaalla toimintatavalla. Senaatti-kiinteistöillä on arvokiinteistöstrategia, jossa on luotu linjaukset, miten arvokiinteistöistä huolehditaan. Hoito- ja korjaustoimenpiteet suunnitellaan parasta asiantuntemusta ja tarvittavia resursseja käyttäen. Toimenpiteet tehdään ympäristö- ja museoviranomaisten asiantuntemusta oikea-aikaisesti hyödyntäen.

Rakentamiseen liittyvät asiat: Senaatti-kiinteistöt, rakennuttajapäällikkö Jonni Laitto p. 0205 811 752

Kiasman toimintaan liittyvät asiat: Kiasma, viestintäpäällikkö Piia Laita p. 040 590 8805

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen.  Tuomme tilalle ratkaisut.  www.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon