Etusivu » Tiedotteet » Energia » Keskisuuria yrityksiä kaivataan mukaan energiatehokkuussopimuksiin

Keskisuuria yrityksiä kaivataan mukaan energiatehokkuussopimuksiin

Julkaistu: 08.04.2009 klo 09:36
Julkaisija:

Keskisuurten yritysten kannattaa liittyä energiatehokkuussopimukseen, kannustaa energia- ja ilmastoasiantuntija Kati Ruohomäki. - Tarjolla on hyvä työkalu pysyvään kustannussäästöön.

- Osalla toimialoista ollaan vielä liittymistavoitteen alapuolella, sillä vapaaehtoisilla energiansäästösopimuksilla on tarkoitus kattaa 60 – 66 % toimialojen energiankäytöstä. Keskisuuressa teollisuudessa, esimerkiksi elintarvike-, kemia-, muovi- ja teknologiateollisuudessa, kattavuudet vaihtelevat tällä hetkellä välillä 33 – 53 % toimialasta riippuen.

- Myös kaupan alalla sekä matkailu- ja ravintolapalveluissa toivotaan uusia yrityksiä mukaan, vaikka vuoden aikana liittyminen on ollut aktiivista. Lisäksi niiden yritysten, joille ei ole omaa toimenpideohjelmaa, kannattaa liittyä energiansäästösopimuksen yleiseen toimenpideohjelmaan.

Miksi mukaan vapaaehtoiseen sopimukseen?

Energiansäästösopimuksella yritys saa järjestelmällisyyttä ja jatkuvuutta energiatehokkuuden parantamiseen. Tehostamiskohteet voi selvittää energiakatselmuksella ja -analyysillä, mihin  työ- ja elinkeinoministeriö tarjoaa tukea jopa 40-50 %.

Toteuttamalla taloudellisimmat säästötoimet voidaan kompensoida energiakustannusten nousua. Energiansäästöinvestointeihin on mahdollista saada tukea 10-15 %.

Energiansäästösopimuksella vastataan kansainvälisiinkin haasteisiin

Tehostamalla energiankäyttöään yritys osallistuu samalla aktiivisesti ilmastonmuutoksen hillitsemistalkoisiin. Lisäksi Suomen tasolla energiansäästösopimuksella vastataan kansainvälisiin haasteisiin ja tavoitteisiin, erityisesti energiapalveludirektiivin toimeenpanoon.

Elinkeinoelämän ja valtiovallan välinen puitesopimus energiankäytön tehostamisesta on voimassa vuosina 2008–2016. Toimialaliitot ja Motiva ovat yritysten tukena sopimuksen toimeenpanossa.

Lisätietoa energiatehokkuussopimuksista