Etusivu » Tiedotteet » Energia » Kenen etu on yleinen etu? Romaani Vuotos-altaan vaiheilta

Nordbooks

Kenen etu on yleinen etu? Romaani Vuotos-altaan vaiheilta

Julkaistu: 24.10.2014 klo 10:14
Julkaisija: Nordbooks

Pirkko Hyvösen esikoisromaani Vuotos - vastasatanut uusi lumi julkistetaan Kemijärvellä Kulttuurikämpässä tiistaina 28.10. klo 19-

Vuotosta ei koskaan rakenneta, mutta sen suunnittelu ja siihen liittyneet tapahtumat jättivät pysyvät jäljet Koillis-Lapin asukkaiden mieliin ja elämään.

Hyvösen romaani kertoo vesistörakentamisen vaikutuksista ja siitä hinnasta, joka joudutaan maksamaan sähkön saannista. Miksi toisesta tulee rakentaja, toisesta vastustaja, miksi osa alistuu tai kääntää selkänsä? Miksi jotkut kääntävät takkinsa? Mitkä tekijät määrittävät luontosuhdetta? Mikä sitten on oikein? Onko vesivoiman käyttö tuomittavaa? Miten ristiriita ratkaistaan? Kirjassa on liitteenä on Pohjois-Suomen vesirakentamisen lyhyt historiikki sekä Vuotoksen allasasian lopulliseen ja rakentamiselle kielteiseen ratkaisuun osaltaan vaikuttanut valituskirjelmä.

Kirjoittaja, Pirkko Hyvönen asui Koillis-Lapissa 23 vuotta ja oli mukana Vuotostaistelussa 1980-luvun alusta alkaen. Hän toimi Kemijärven sivistystoimenjohtajana 10 vuotta. Hän on syntynyt Turussa ja asuu nyt Loimaalla.

Kansikuva

Kirjailijakuva

Hyvönen, Pirkko: Vuotos - vastasatanut uusi lumi. Romaani. ISBN 9789526643984 (painettu) 9789523150430 (ekirja) Kovakantinen, suojapaperi. 272 sivua 200x130 mm Suositushinta 29,50 €

Nordbooks on Kemissä toimiva kirjankustantaja ja kustantaa pääasiassa kotimaista kauno- ja tietokirjallisuutta noin 40 nimikettä vuodessa.

Kustantaja Matti Ylipiessa 045 134 6090

info@nordbooks.fi

Kaikki luettelot ja  kansikuvat www.nordbooks.fi

Kustantajan kirjakauppa www.nordbooks.net