Etusivu » Tiedotteet » Energia » Helikopteritarkastuksilta tietoa vakavista vika-alueista – sunnuntaina saha- ja paalukopterit raivaamaan

Elenia

Julkaistu: 21.11.2015 klo 16:18
Julkaisija: Elenia

Sää salli iltapäivän aikana sähköverkon helikopteritarkastukset, joita tehtiin Elenian verkossa erityisesti Pirkanmaalla alueilla, joille on satanut raskaimmin lunta. Myös Hämeen lumivaurioista saatiin tietoa lennoilta. Lentotarkastukset laajensivat tilannekuvaa raskaan lumikuorman kaatamista puustoalueista ja vahvistivat työryhmien jo aiemmin välittämää tietoa poikkeuksellisen vakavasta lumitilanteesta.

Lumi painaa sähköverkolle sekä kokonaisia puustoalueita että yksittäisiä puita lukuisissa Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen kunnissa. Kopterit ovat tänään pudottaneet lunta roottorin ilmavirralla. Huomenna koptereita varustetaan sahalla ja lumenpudotus paalulla.

Asentajat kertovat maastosta, ettei pelkkä lumenpudotus kaikin paikoin enää riitä lämpötilan vähitellen laskiessa nollan alle. Lumenpudotus lekoilla joudutaan vaihtamaan puiden sahaamiseksi, mikä on työläämpää ja hitaampaa kuin lumen kopistelu alas puista.

Tähän mennessä Elenian sähköverkosta on saatu tieto yli 250 runkoverkon vika-alueesta, joilla on valtavasti puustoa taipuneena ja kumollaan. Pienjänniteverkon vikojen laajuudesta ei ole tarkempaa tietoa ennen kuin runkoverkkoon on saatu sähköt. Työ etenee maastossa hyvin vaikeasti lumimäärän vuoksi.

Työ jatkuu läpi yön. Huomenna tilanne saattaa muuttua uudelleen pahemmaksi, jos lumi puustossa jäätyy ja sitä tulee edelleen lisää. Olemme erittäin pahoillamme raskaiden lumikuormien aiheuttamasta vakavasta sähkökatkotilanteesta.

Elenian sähkökatkotilannetta voi seurata osoitteessa: www.elenia.fi/sähkökatkokartta
Kaikkien yhtiöiden sähkökatkoista saa kokonaiskuvan täältä: http://sahko.hylly.org/#/nyt Energiateollisuus ry:n karttapalveluun on koottuna kaikkien sähköyhtiöiden sähkökatkokartat: energia.fi/hairiokartta

Varoitus
Johdoilla roikkuviin puihin ei saa koskea eikä ryhtyä itse raivaamaan. Sekä raivaus- että korjaustyöt ovat turvallisuussyistä ehdottomasti ammattilaisten työtä.

Mikäli sähköjen palauduttua kiinteistön sähköverkko käyttäytyy oudosti, esimerkiksi valot palavat normaalia kirkkaammin tai himmeämmin, saattaa syynä olla sähköverkon nollajohtimen katkeaminen. Tästä voi seurata laitevaurioita, tulipalo ja pahimmillaan sähköiskun vaara. Näissä tilanteissa kannattaa heti katkaista sähkö pääkytkimestä ja ottaa yhteys Elenian vikapäivystykseen 020 690 911

Elenia Oy palvelee 415 000 kotitalous-, yritys- ja yhteiskunta-asiakasta yli sadan kunnan alueella Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla. Huolehdimme sähköverkon toimivuudesta ja uudistamisesta, rakennamme sähköverkkoa ja -liittymiä kumppaniyhtiöittemme kanssa. Mittaamme asiakkaidemme sähkönkulutuksen ja toimitamme energiatiedot sähkönmyyjille. Lisäksi kehitämme tulevaisuuden sähköverkkoa uutta teknologiaa hyödyntäen. Toimimme ympäristöstä huolehtien ja edistämme Suomen sähkömarkkinoiden kehitystä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki