Etusivu » Tiedotteet » Energia » Fortumin energiamarkkinakatsaus: Sähkön kulutus ja tukkuhinnat laskeneet Pohjoismaissa

Julkaistu: 23.02.2009 klo 12:17
Julkaisija:

Talouden taantuman vaikutukset näkyvät energiamarkkinoilla raaka-aineiden kysynnän ja hintojen laskun kautta. Sähkön hinta on pohjoismaisilla tukkumarkkinoilla laskenut lähes puolen vuoden ajan. Finanssimarkkinoilla sähkön tulevaisuuden hintanoteeraukset ovat pudonneet alhaisimmilleen kolmeen vuoteen. Fyysisen sähkön spot-hinnat ovat kuitenkin korkeammalla kuin kaksi vuotta sitten vuoden 2007 alussa.

”Samalla kun polttoaineiden hinnat ovat laskeneet, sähkön kulutus on kääntynyt laskuun. Kovinakaan pakkaspäivinä sähkön spot-hinnat eivät ole nousseet merkittävästi vaikka normaalisti näin heikko vesivarastotilanne olisi tuonut suuriakin hintapiikkejä”, kommentoi viestintäjohtaja Lotta Forssell, Fortumin sähköntuotantoliiketoiminnasta.

Fortum julkaisee 2-4 kertaa vuodessa ajankohtaisen energiamarkkinakatsauksen. Katsauksessa tarkastellaan polttoaineiden hintakehitystä ja sähkön hintakehitystä pohjoismaissa ja näihin vaikuttavia taustatekijöitä.

Yhteenveto energiamarkkinakatsauksesta 23.2.2009:

• Kansainvälinen talouden taantuma on vaikuttanut polttoaineiden ja sähkön kysyntään ja hintakehitykseen.
• Sähkön kysyntä laski merkittävästi vuoden 2008 loppupuolella. Viimeisen vuosineljänneksen aikana kysyntä laski noin 5 TWh edelliseen vuoteen verrattuna.
• Öljyn ja kivihiilen hinnat kansainvälisillä markkinoilla laskivat jyrkästi vuoden 2008 loppupuolella. Vuoden vaihteen jälkeen hintojen lasku hieman tasaantui, mutta viimeviikkoina hinnat ovat jatkaneet laskuaan.
• Päästöoikeuksien hinnat ovat laskeneet huomattavasti. Päästöoikeuden hinta hiilidioksiditonnille on nyt noin 10 euroa kun se vuosi sitten oli 21 euroa.
• Sähkön tukkuhinta pohjoismaisilla markkinoilla on laskenut voimakkaasti syksystä 2008 saakka.
• Pohjoismaiset vesivarastot ovat hieman pitkän ajan keskiarvon alapuolella.
• Keski-Euroopan sähkön tukkuhinnat hinnat ovat 10-20 euroa/MWh Pohjoismaita korkeammat.

Energiamarkkinakatsaus 23.2.2009

Fortum Oyj