Etusivu » Tiedotteet » Energia » Fortum ja Seabased Energy jättivät investointitukihakemuksen aaltovoimalaitoksen rakentamiseksi Ruotsin länsirannikolle

Julkaistu: 07.05.2009 klo 11:36
Julkaisija:

Fortum ja ruotsalainen laitevalmistaja Seabased Energy jättivät 4.5.2009 Ruotsin energiaviranomaiselle investointitukihakemuksen koskien täysimittaisen aaltovoimalaitoksen rakentamista Ruotsin länsirannikolle. Valmistuttuaan laitos olisi lajissaan maailman suurin ja sen sähköntuotantoteho 10 megawattia. Investoinnin arvo on noin 25 miljoonaa euroa.

”Uskomme, että tässä vaiheessa on mahdollista siirtyä testivaiheesta täysimittaiseen voimalaitokseen”, sanoo Göran Hult Fortumin sähköntuotantoyksiköstä. Hult korostaa, että aaltovoima on edelleen kehitysasteella oleva teknologia.

Meren aalloissa on runsaasti energiaa. Tutkimusten mukaan yksin suhteellisen rauhallisen Itämeren aaltovoimapotentiaali vastaa lähes kaikkien Ruotsin kotitalouksien vuotuista sähkönkulutusta.

Fortum Oyj

Göran Hult, johtaja, Fortum Sähköntuotanto, +46 70 344 5498
Agneta Molinder, viestintäpäällikkö, Fortum Sverige, +46 70 344 5332

Tausta
Ruotsin energiaviranomaisen (Energimyndighet) tehtävänä on tukea ja edistää taloudellisesti kannattavien, uusiutuviin energialähteisiin perustuvien energiantuotantotekniikoiden kehittämistä myöntämällä investointitukea. Viranomainen on nimennyt kuusi erityisen mielenkiintoisena pitämänään hanketta, joista yksi on Fortumin ja Seabased Energyn aaltovoimahanke. Fortum päättää investoinnista sen jälkeen kun viranomainen on tehnyt oman investointitukipäätöksensä.

Seabased Energy Ab on ruotsalainen Uppsalassa toimiva aaltovoimateknologiaa kehittävä yhtiö. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä Uppsalan yliopiston aaltovoimatutkimuksen kanssa.