Etusivu » Tiedotteet » Energia » Fennovoima ja Posiva palvelusopimukseen – ympäristövaikutusten arviointi alkaa

Fennovoima Oy

Fennovoima ja Posiva palvelusopimukseen – ympäristövaikutusten arviointi alkaa

Julkaistu: 22.06.2016 klo 11:23
Julkaisija: Fennovoima Oy

Fennovoima ja Posivan tytäryhtiö Posiva Solutions Oy ovat solmineet palvelusopimuksen. Sopimuksen myötä Posivan osaaminen pystytään hyödyntämään Fennovoiman loppusijoitushankkeessa.

Lisäksi Fennovoima on tänään jättänyt ympäristövaikutusten arviointiohjelman (YVA-ohjelma) työ- ja elinkeinoministeriölle ja täyttää näin vuoden 2010 periaatepäätöksessä asetetun velvoitteen. Loppusijoituksen soveltuvuutta koskevat paikkatutkimukset käynnistetään yhdessä Posiva Solutions Oy:n kanssa Eurajoella ja Pyhäjoella.

Fennovoiman loppusijoitushanke on ajallisesti vuosikymmeniä pitkä prosessi: käytetyn polttoaineen loppusijoituspaikan valinta tulee ajankohtaiseksi 2040-luvulla. Fennovoiman käytetyn polttoaineen loppusijoitus alkaa aikaisintaan 2090-luvulla.

”Pidämme yhteistyötä ydinjätehuollossa parhaana vaihtoehtona. Tavoitteemme on pitkän aikavälin yhteistyö Posivan sekä ydinjätehuoltovelvollisten (TVO ja Fortum) kanssa”, toteaa Fennovoiman toimitusjohtaja Toni Hemminki.

Fennovoiman piti vuoden 2010 periaatepäätöksessä asetetun velvoitteen mukaisesti toimittaa kesäkuun 2016 loppuun mennessä työ- ja elinkeinoministeriölle joko yhteistyösopimus TVO:n ja Fortumin kanssa tai oma YVA-ohjelma (omaa loppusijoituslaitosta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma).

Haastattelut ja lisätietoja

Fennovoiman toimitusjohtaja Toni Hemminki sekä Posivan Solutions Oy:n toimitusjohtaja Mika Pohjonen ovat median tavattavissa Fennovoiman tiloissa Salmisaaressa tänään klo 12.00–13.30.

• Osoite: Salmisaarenaukio 1, 00180 Helsinki. – Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: viestintäjohtaja Maira Kettunen, p. 020 757 9213, tai viestintäpäällikkö Heli Nikula, p. 020 757 8429.
  • Fennovoiman asiantuntijat ympäristöjohtaja Marjaana Vainio-Mattila ja ydinjätehuollon päällikkö Mia Ylä-Mella. – Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: viestintäjohtaja Maira Kettunen, p. p. 020 757 9213, tai viestintäpäällikkö Heli Nikula, p. 020 757 8429.
  • Fennovoiman projektijohtaja Minna Forsström on tavattavissa Pyhäjoen toimistolla tänään klo 12–15.00.  Osoite: Vanhatie 48, 86100 Pyhäjoki. – Tiedustelut: aluetiedottaja Kimmo Siira, p. 020 757 8593.

Lisätietoa ja YVA-ohjelman löydät Fennovoiman nettisivuilta osoitteessa www.fennovoima.fi/loppusijoitus

Liitteenä olevat lehdistökuvat:

1.

Mika Pohjonen, Posiva Solutions Oy:n toimitusjohtaja

2.

Janne Mokka, Posiva Oy:n toimitusjohtaja & Posiva Solutions Oy:n hallituksen puheenjohtaja
Mika Pohjonen, Posiva Solutions Oy:n toimitusjohtaja
Toni Hemminki, toimitusjohtaja, Fennovoima Oy
Mika Alava, Senior Advisor, Fennovoima Oy

3.

Toni Hemminki, toimitusjohtaja, Fennovoima Oy

Fennovoima rakentaa Suomeen uutta ydinvoimaa, jolla tuotetaan vakaahintaista sähköä elinkeinoelämälle ja kotitalouksille, parannetaan Suomen sähköomavaraisuutta ja lisätään kilpailua sähkömarkkinoilla.