Etusivu » Tiedotteet » Energia » Fennovoima ja Fingrid allekirjoittivat sopimuksen kantaverkkoliitynnän suunnittelemisesta

Fennovoima Oy

Julkaistu: 30.09.2015 klo 10:24
Julkaisija: Fennovoima Oy

Fennovoima ja kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen kantaverkkoliitynnän suunnittelemisesta. Ydinvoimalaitos liitetään 110 ja 400 kilovoltin voimajohtoyhteyksillä sähkönsiirron kantaverkkoon.

Sopimuksen mukaan Fingrid vastaa projektin perussuunnittelusta sekä luvitusprosessista, kilpailuttaa rakennusurakoitsijat ja valvoo urakoitsijoita liityntäjohtojen rakentamisen aikana. Liityntäjohtojen rakentamista varten tarvitaan Energiaviraston hankelupa ja muut rakentamiseen liittyvät luvat.

Voimajohtojen rakentamisen ja käytön aikaiset ympäristövaikutukset arvioidaan erillisessä YVA-menettelyssä. YVA-menettely käynnistyi syyskuun alussa, kun Figrid toimitti ympäristövaikutusten arviointiohjelman yhteysviranomaisena toimivalle Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle. Ympäristöselvitysten ja lausuntojen tietoja hyödynnetään voimajohtojen reittien suunnittelussa.

Liityntäjohtojen rakennusurakoiden kilpailutus alkaa valtioneuvoston myönnettyä Fennovoimalle ydinvoimalaitoksen rakentamisluvan.

Myöhemmin Fingridin kanssa tehdään erilliset liityntä- ja sähkönsiirtosopimukset.

Fennovoiman turbiinisaarekkeen johtaja Jouni Takakarhu, p. 020 757 8472
Fennovoiman tiedottaja Tiina Rytky, p. 020 757 8504

Fennovoima rakentaa Suomeen uutta ydinvoimaa, jolla tuotetaan kohtuuhintaista sähköä elinkeinoelämälle ja kotitalouksille, parannetaan Suomen sähköomavaraisuutta ja lisätään kilpailua sähkömarkkinoilla.