Etusivu » Tiedotteet » Energia » Eurooppa tarvitsee yhtenäistä energiapolitiikkaa - komission avaus tervetullut

Energiateollisuus ry

Eurooppa tarvitsee yhtenäistä energiapolitiikkaa - komission avaus tervetullut

Julkaistu: 25.02.2015 klo 15:53
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Euroopan komission tänään julkistama strategia Energiaunionista pyrkii uudistamaan ja yhtenäistämään eurooppalaista energiapolitiikkaa siten, että energian sisämarkkinat saadaan nykyistä toimivimmiksi ja kustannustehokkaimmiksi. Tämä on kannatettavaa, ja toivottavasti komissio hyödyntää tässä työssään jäsenmaiden eri vahvuuksia sovittamalla niitä EU-raameihin kuten koko unionin rakentamisessa on tehty, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen sanoo.

Energiaunionin strategian toimeenpanossa on hyvä käyttää samoja aineksia ja perusajatuksia kuin mihin koko EU:kin pohjaa. Se edellyttää toimivia ja kustannustehokkaita sisämarkkinoita. Tämä tavoite ei valitettavasti ole vielä toteutunut energian, eikä varsinkaan sähkömarkkinoiden osalta. Sekalainen tukiviidakko on vienyt kehitystä vain huonompaan suuntaan.

EU koostuu kansallisvaltioista, joilla on omat ominaispiirteensä ja niihin perustuvat vahvuutensa. Näitä mahdollisuuksia tulisi hyödyntää EU:n energiapolitiikassa nykyistä huomattavasti enemmän. Nyt suuri osa jäsenmaista pyrkii hyödyntämään vahvuuksiaan pelkästään omista lähtökohdista – ajattelematta kokonaisuutta lainkaan.

EU:n synty ja sen vahvuus on aina perustunut yhtenäiseen, unionitason ajatteluun. Tällaista yhtenäisajattelua tarvitaan myös Energiaunionin rakentamisessa, jotta voidaan saavuttaa yhteisesti asetetut energia- ja ilmastopoliittiset tavoitteet sekä sovittaa ne yhteen kohtuuhintaisen energian, kilpailukyvyn, energiaturvallisuuden ja – tehokkuuden sekä energiateknologian kehittämisen kanssa.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. +358 50 60772