Etusivu » Tiedotteet » Energia » EU–Venäjä-innovaatiofoorumi alkoi Lappeenrannassa

EU-Russia Innovation Forum & EBN Annual Congress

EU–Venäjä-innovaatiofoorumi alkoi Lappeenrannassa

Julkaistu: 25.05.2011 klo 17:00
Julkaisija: EU-Russia Innovation Forum & EBN Annual Congress

Noin 650 osallistujaa on kokoontunut toiseen EU–Venäjä-innovaatiofoorumiin Lappeenrantaan. 25. - 26.5.2011 järjestettävä foorumi on toinen vuosittainen korkeatasoinen innovaatiofoorumi, jonka Lappeenrannan kaupunki järjestää yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) kanssa. Tämänvuotinen foorumi keskittyy konkreettisen yhteistyön synnyttämiseen osallistuvien yritysten välillä.

Laaja kaksipäiväinen Business Matchmaking -tapahtuma aloitti tapahtumien sarjan jo 24.5. Yhteistyössä Enterprise Europe Networkin (EEN) kanssa järjestetyssä tapahtumassa 125 yritystä tapasivat toisensa ja keskustelivat yhteistyömahdollisuuksista. Yritykset tulivat Suomesta, Venäjältä, Itävallasta, Saksasta, Virosta, Ranskasta ja USA:sta.

Tänään keskiviikkona 25.5.2011 alkaneen foorumin varsinainen ohjelma sisältää kahdeksan erilaista asiantuntijapaneelia. Foorumi keskittyy tänä vuonna erityisesti energiatehokkuuteen, uusiutuvaan energiaan, tieto- ja viestintäteknologiaan ja terveysaloihin.

Pre-konferensseja IPR:stä alueelliseen yhteistyöhön

Yritykset saivat käytännön apua yhteistyön tekemiseen myös kahdeksasta pre-konferenssista, jotka käsittelivät muun muassa ICT-alan standardisointia, ympäristöalan liiketoimintamahdollisuuksia Murmanskin seudulla, energiatehokkuutta, suomalais-venäläistä innovaatioyliopistoa ja cleantech-alalle syntyviä uusia yrityksiä. Aineettomiin oikeuksiin keskittyneessä pre-konferenssissä keskusteltiin yrityksen tietotaidon suojaamisesta yrityksen kansainvälistyessä. Patenttien, tuotemerkkien ja muiden oikeuksien suojaaminen tuo turvaa yrityksille, niin suomalaisyrityksen lähtiessä Venäjän markkinoille kuin venäläisyrityksen aloittaessa EU:n laajuista liiketoimintaa.

Luoteis-Venäjän modernisaatio ja innovaatiotoiminta olivat myös pre-konferenssin aiheena. Tarkoituksena oli osoittaa, miten kansainvälinen, alueidenvälinen yhteistyö voi auttaa modernisaatiossa ja innovaatioiden luomisessa. Käytännön työkalu tälle on ENPI-ohjelma (European Neighbourhood and Partnership Instrument), jota Euroopan unioni ja Venäjä tukevat voimakkaasti.

- Ohjelma kehittää innovaatioyhteistyötä, mikä houkuttelee myös sijoittajia ja teknologiaa Venäjälle, kertoi Slava Khodko, Vice President, Association of Economical Interaction of the subjects of the Russian Federation North-West Region.

Itälä haluaa avointa keskustelua

Euroopan parlamentin jäsen Ville Itälä lähetti foorumille näkemyksensä yhteistyöstä. Itälä peräänkuuluttaa Venäjän ja EU:n välisten kaupan esteiden alentamista ja kannustaa tiiviimpään yhteistyöhön erityisesti tieteen ja tutkimuksen alalla.

- Euroopan Unioni ja Venäjä tarvitsevat enemmän avointa keskustelua. EU:n ei pidä yrittää opettaa tai moralisoida Venäjää, vaan etsiä yhteisiä ratkaisuja yhteistyössä, Itälä painottaa.

Lappeenranta on ottanut paikkansa EU─Venäjä-yhteistyössä

Tekesin pääjohtaja Veli-Pekka Saarnivaara kertoi suomalais-venäläisen yritysyhteistyön etenevän konkreettisina hankkeina. Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes solmi venäläisen FASIEn (Foundation for Assistance to Small Innovative Enterprises) kanssa hiljattain sopimuksen suomalais-venäläisten yhteistyöhankkeiden avustamisesta. Sopimuksen tiimoilta on jo saatu ensimmäiset 22 suomalais-venäläistä ehdotusta tutkimus- ja kehityshankkeiksi. EU–Venäjä-innovaatiofoorumi on Saarnivaaran mielestä hyvä tapahtuma, joka kerää paikalle oikeanlaisia ihmisiä.

- Lappeenranta on ottanut paikkansa Venäjä-yhteistyössä. Venäjä haluaa muuttaa painopistettään raaka-ainetaloudesta innovaatiotaloudeksi ja Suomelle täytyy löytää rooli tässä kehityksessä, Saarnivaara sanoi.

Lisätietoa: www.eurussiainnoforum.com

Katja Keinänen
Pääsihteeri
EU–Venäjä-innovaatiofoorumi
katja.keinanen@lprinno.fi

Reko Juntto

Lappeenranta Innovation Ltd.

puh. +358 50 5527433

reko.juntto@lprinno.fi

Tietoa järjestäjistä:

Lappeenranta on noin 72 000 asukkaan kansainvälinen yliopistokaupunki Etelä-Karjalassa. Kaupunki on tehnyt innovaatioyhteistyötä tiiviisti Pietarin kaupungin kanssa vuodesta 2005. Yhteistyö on saanut nimekseen EU–Russia Innovation Corridor. Yhteistyöohjelman tavoitteena on edistää EU:n ja Venäjän välistä innovaatioyhteistyötä niin poliittisella tasolla kuin koulutus- ja tutkimussektorilla sekä yksityisten yritysten välillä. Pidemmän aikavälin tavoite on saada innovaatioyhteistyö merkittävässä roolissa mukaan uuteen EU:n ja Venäjän kumppanuus- ja yhteistyösopimukseen.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lappeenranta University of Technology, LUT) on jo vuodesta 1969 lähtien yhdistänyt kaksi toisiaan täydentävää tieteenalaa - tekniikan ja talouden. LUT:n strategisia kärkialoja ovat energiatehokkuus ja energiamarkkinat, strategisen tason liiketoiminnan ja teknologian johtaminen, tieteellinen laskenta ja teollisten prosessien mallinnus sekä nämä kärkialat läpäisevä Venäjä-osaaminen. LUT Energia on Suomen suurin energia-alan koulutus- ja tutkimusyksikkö.

Tiedotusterveisin,

Mirka Kristiina Rahman

markkinointi & viestintä

EU–Venäjä-innovaatiofoorumi